Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

56

Vart vänder jag mig för att komma igång med att hyra ut en bostad?


Svar:

Fyll i formuläret på www.nacka.se/jagvilldela eller ring 08-718 8000.

Fick du svar på din fråga?
30

Hur fungerar det med försäkringar?


Svar:

Din hemförsäkring bör täcka en uthyrning. Du ansvarar för att säkerställa det. Hyresgästen tecknar sin egen hemförsäkring. Kommunen har inga försäkringar för denna typ av uthyrning. Skulle ett onormalt slitage uppstå ansvarar kommunen för relevanta åtgärder.

Fick du svar på din fråga?
24

Vem blir min hyresgäst?


Svar:

Du får på förhand en presentation av din framtida hyresgäst. I den ingår namn, ålder och bakgrund.

Fick du svar på din fråga?
23

Hur ska bostaden se ut?


Svar:

Det är bra om bostaden är enkelt basmöblerad och att köket har grundutrustning. Du gör en lista över inventarier som finns i bostaden. Det är bra om det finns garderob/byrå för förvaring av kläder, en hallmöbel för ytterkläder och skåp för porslin och annan köksutrustning. En tvättmaskin är önskvärd men inte nödvändigt.

Fick du svar på din fråga?
15

Kontakt med föreningslivet och civilsamhället


Svar:

Att hjälpa våra nya Nackabor ut i föreningslivet är en viktig del för att snabbt komma igång med sitt nya liv. Var finns närmaste bibliotek? Hur kan man delta i språkkaféer? När har simhallarna öppet? Det finns många frågor som nyanlända ställer sig där du kan hjälpa till och lotsa rätt.

Fick du svar på din fråga?
14

Vad händer om det inte fungerar mellan mig och min hyresgäst?


Svar:

Alla hyresvärdar får en boendehandläggare som man kan diskutera med när det gäller frågor och problem som kan uppstå. I kontraktet finns en möjlighet att bryta hyresförhållandet med en viss uppsägningstid.

Fick du svar på din fråga?
13

Vad händer först?


Svar:

Vi svarar på frågor och gör ett besök på plats för att se bostaden och presentera hur allt går till i detalj.

Fick du svar på din fråga?
11

Hur fungerar det med kontrakt?


Svar:

Vi tar fram ett hyresavtal mellan dig och Nacka kommun. Avtalet gäller minst 12 månader, men gärna längre. Avtalet kan alltid sägas upp om du som hyresvärd upplever att arrangemanget inte fungerar. Kommunen skriver ett andrahandskontrakt med den nyanlände som betalar hyran till kommunen. Avtalet omfattar avstående från besittningsrätt.

Fick du svar på din fråga?
10

Hur lång tid måste jag hyra ut för att det ska vara intressant?


Svar:

Vi behöver skriva ett avtal på minst 12 månader, men gärna längre.

Fick du svar på din fråga?
9

Vad får den nyanlände för stöd?


Svar:

Den första tiden i sin nya bostad har hyresgästen stöd av en så kallad boendestödjare från Nacka kommun som hjälper till med praktiska frågor och ordnar tolk om det behövs. I stödet ingår hjälp med praktiska saker som behöver ordnas för att komma på plats. Det kan handla om allt från ekonomi, kontakter med Arbetsförmedlingen och information om kundval för barn som ska gå i förskola och skola.

Nacka kommun bistår också de nyinflyttade medborgarna med en karriärvägledare som ska hjälpa med rätt kontakter för att komma igång med svenskundervisning, samhällsinformation och vägledning för att underlätta vägen in i på den svenska arbets- och bostadsmarknaden.

Ambitionen är att våra nya Nackabor så fort som möjligt ska hitta ett jobb som passar, komma igång med sin boendekarriär och få ett första eget bostadskontrakt. Kommunen kommer att ge stöd i den processen.

Fick du svar på din fråga?
7

Vad kan jag vänta mig för hjälp av kommunen?


Svar:

Du får en kontakt med en boendehandläggare som arbetar med integration- och bostadsfrågor och som kan svara på frågor och stötta dig. Det kan handla om allt från frågor om själva hyresförhållandet till frågor som rör den nyanländes integrationsprocess.

Fick du svar på din fråga?
-6

Hur kontaktar jag rätt person i Nacka kommun?


Svar:

Kommunen är alltid tillgänglig för dig som uthyrare via mejladressen fastighet@nacka.se eller telefonnummer 08-718 80 00.

Fick du svar på din fråga?
-26

Hur mycket får jag betalt?


Svar:

Det bestäms från fall till fall beroende på bostadens storlek, standard och läge. De blivande hyresgästerna har låg inkomst och hyran måste därför hållas så låg som möjligt. Hittills har hyresnivåerna landat ungefär på samma nivå som en studentlägenhet i motsvarande storlek.

Fick du svar på din fråga?
-190

Vad krävs av mig som hyresvärd?


Svar:

Du är först och främst hyresvärd och kommunen har inga krav på att du ska hjälpa den nyanlände. Men du bör räkna med att din hyresgäst kan behöva hjälp med en del vardagliga saker, åtminstone i början. Har du frågor under uthyrningstiden kan du vända dig till kommunens boendehandläggare.

.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

Skriv in din gatuadress ovan så får du:

  • Upptäcka spännande evenemang i ditt närområde.