Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Just nu har vi tekniska problem. Det innebär att vissa av kommunens e-postadresser inte kan ta emot e-post för tillfället. Vi arbetar med att lösa problemet.

Försäljning av tobak

Den som vill sälja tobak ska anmäla det till kommunen och redovisa ett program för egenkontroll. Reglerna kring tobaksförsäljningen är en del av Sveriges restriktiva tobakspolitik.
  1. Sätt dig in i reglerna för försäljning av tobak!

    Tobakslagens mål är att skydda människor från att hamna i ett beroende och drabbas av de skadeverkningar som tobak bidrar till. För en tobaksförsäljare innebär lagen bland annat att du ska förvissa dig om att alla köpare är 18 år och att bara mycket begränsad reklam förekommer.

    Du som ansvarar för lokalen och din personal ska känna till och följa tobakslagens bestämmelser och följa dem. Till det hör att ni ska arbeta löpande med egenkontroll.

    Reglerna är utarbetade av Folkhälsomyndigheten. Både kommunen och polisen arbetar med kontroll av att reglerna följs.

    Handbok: Att sälja tobak

  2. Anmäl till kommunen!

    Om du vill sälja tobak ska du anmäla det till miljöenheten innan försäljningen startar. Med anmälan ska du bifoga ett program för egenkontroll.

    Här öppnar du vår e-tjänst. Du kan använda e-tjänstens möjligheter fullt ut - vilket underlättar arbetet för dig själv i framtiden - eller hämta ansökningshandlingar som traditionella blanketter.

    E-tjänst för anmälan


    Du kan antingen använda kommunens mall till egenkontrollprogram eller skriva ett eget dokument som tar upp samma frågor.

    Egenkontroll Hämta mall!

    Fyll i uppgifter om egenkontrollen och bifoga programmet via e-tjänsten. Det går också bra att skicka dokumentet med post till Miljöenheten, Nacka kommun, 131 81 Nacka.

    E-tjänst - redovisa egenkontrollprogram


    Du ska göra en anmälan till kommunen också om tobaksförsäljningen ska upphöra.

    E-TJÄNST för upphörd försäljning
  3. Vad händer sedan?

    Miljöenheten meddelar dig att anmälan inkommit och om egenkontrollprogrammet är i sin ordning. Då kan försäljningen börja.

    Kommunens uppgift är sedan att ge information och rådgivning, utföra tillsyn och kontrollera att ni följer ert egenkontrollprogram. Minst en gång om året gör vi besök på plats hos alla försäljningsställen.

    Alla verksamheter där man säljer tobak ska arbeta systematiskt med egenkontroll. Ert program för egenkontroll är tänkt att vara ett stöd för personalen. Det ska också hjälpa dig som är näringsidkare att säkerställa att försäljningsreglerna följs. Du bör diskutera och förankra rutinerna som beskrivs i programmet hos personalen. Det är viktigt att programmet hålls aktuellt och uppmärksammas i det dagliga arbetet. Egenkontrollprogrammet ska givetvis finnas till hands på försäljningsstället.

    En gång om året skickar vi ut faktura för kommunens tillsyn. Avgiften beror på vilka varuslag ni säljer.

    Avgifter

    Kommunen tar ut en avgift för sitt arbete med lokal kontroll. Idag gäller avgifterna:

    • Försäljning av endera öl, tobak eller vissa receptfria läkemedel: 1 400 kr/år.
    • Försäljning av två av ovanstående varuslag: 1 900 kr/år.
    • Försäljning av öl, tobak och vissa receptfria läkemedel: 2 400 kr/år.

    Välkommen att kontakta Nacka kommun om du har frågor om försäljningsregler eller egenkontroll! Be att få tala med en handläggare för tobaksförsäljning på miljöenheten.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

Skriv in din gatuadress ovan så får du:

  • Upptäcka spännande evenemang i ditt närområde.