Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Journalistik och integration på schemat

”Jag trodde det skulle kännas konstigt att ta med någon man inte känner hem sig till. Men det blev som om man hade tagit hem en kompis,” säger Elsa Lindholm som är en av de elever på Mediagymnasiet som varit med i ett projekt med nyanlända elever som går språkintroduktionsprogrammet. Syftet har varit att knyta samman integration och berättande och genom det skapa ökad förståelse för varandra.

Projektet kallas Hem och kvarter och startades för att skapa en mötespunkt mellan nyanlända elever som går språkintroduktion och etablerade elever som går fotoprogrammet.

Först delades de in i mindre grupper för att göra det enklare att samtala och skapa kontakt. Efter det besökte grupperna varandras hem och berättade om sig själva och sin familj. Sedan skrev eleverna reportage om varandra - en språkintroduktionselev skrev om en fotoelev och tvärt om. På så sätt fick de en större inblick i varandras vardag.

Många tankar innan

En del var lite tveksamma till en början. Elever som går språkintroduktion tyckte det var svårt att uttrycka sig på svenska och flera av dem kommer från kulturer där man inte studerar tillsammans med tjejer. Elever som går foto var tveksamma om de ville ta med någon hem som de inte kände. Men detta ändrades snabbt efter att grupperna började prata med varandra.

– Första tanken man fick var att det skulle bli obekvämt att ta med någon som man aldrig riktigt har träffat hem till sig själv. Men när vi väl var där så blev det helt naturligt, som att man hade tagit hem en kompis. Det öppnade upp väldigt många tankar till att vi inte är så olika i grunden, berättar Elsa Lindholm, en av fotoeleverna som deltog i projektet.

Projektet skapade både möten och tankeställare

Alla grupper tycker att projektet har varit en succé och är glada över att de har varit med. Maysam Safari är en av språkintroduktionseleverna som deltog. För honom har projektet varit en möjlighet att skapa kontakt med svensktalande elever på gymnasiet.

– Det kändes väldigt bra att få träffa och prata med dem och att få träna sig på att prata svenska, berättar han.

För många elever gav projektet en tankeställare om hur vi ser på världen och var vi hämtar vår information ifrån.

– Det har fått mig att se saker och ting från flera olika perspektiv. Att man kan behöva tänka till lite extra innan man tror på allt man hör från andra eller i media, exempelvis när man är inne och läser på Facebook. Det har varit otroligt roligt och lärorikt att få vara med i ett projekt som det här, berättar Elsa.

Liknande projekt har genomförts tidigare

Inspirationen till Hem och kvarter-projektet kommer från ett tidigare utbytesprojekt som Mediagymnasiet har haft med Our Lady of Secondary school, en gymnasieskola i Nairobi, Kenya. Där besökte de kenyanska och svenska eleverna varandras hem, kvarter och diskuterade de likheter som existerar trots skilda kulturer och levnadsvillkor.

– Jag hoppas att vi kan fortsätta med sådana här projekt och att andra skolor blir inspirerade till att göra det med, säger Magnus Rosshagen, lärare i foto, journalistik och medieproduktion som lett arbetet med uppdraget hem och kvarter.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

Skriv in din gatuadress ovan så får du:

  • Upptäcka spännande evenemang i ditt närområde.