Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Business World och Visma Proceedo - status en månad efter lansering

Visma Proceedo och Business World är nu i full drift och i slutet av februari lanseras en ny modul för budget och prognos i Business World.

Lansering och inkörning

Efter lanseringen i början av januari är båda systemen nu i full drift, men en del återstår att få på plats.

Välkommen till servicecenter om du behöver hjälp eller om du har problem. Fram till 10/2 finns ett eget bord vid servicecenter för ekonomifrågor. Det effektivaste sättet att få hjälp är att registrera ditt ärende via serviceportalen . Självklart går det också att mejla till service@nacka.se, men det är mycket snabbare och enklare att följa ditt ärende via serviceportalen.

Vi jobbar också på att få ut FAQs, men är inte riktigt där än. Vi behöver först få upp lite frågor i serviceportalen innan vi kan fatta kvalificerade beslut baserade på fakta, och få bättre kunskap om var det är lätt att gå fel.

Visma Proceedo - många beställningar i januari

Vad gäller Visma Proceedo så har vi trots en del inkörningsproblem, full drift. Systemet har tagit under första månaden januari 2017 hanterat 1787 beställningar, vilket är en ökning gentemot motsvarande period 2016. Det är glädjande! Glädjande också är att vi redan från början har lika många personer som har gjort beställningarna nu i januari som under samma tid föregående år.

Business World

Hanterade interna/externa kundfakturor är 10.426 (2 feb) Antal inkomna leverantörsfakturor är ca 24.000 (2 feb).

Inledningsvis fick vi många frågor om behörigheter och login. Nu verkar de flesta ha hittat in och fått sin behörighet.

Det som nu upplevs som problem är bland annat:

  • konton som är felaktiga eller saknas.
  • frågor kring hantering av fakturor, till exempel parkering och vidarebefordran.
  • rapporter – våga testa och sök fram den som passar just ditt behov.

Dubbla attesteringar enligt lag

Frågor som rör attester kommer ofta upp. Den som har delegation ska attestera och systemet kontrollerar att detta följs strikt.

Vad gäller modulen tid & projekt har vi utmaningar i till exempel att projekt inte funnits upplagda eller saknas eller aktiviteter som önskas läggas upp.

Användarfel

Vi har även märkt av "användarfel", exempel;

  • jag kan inte kontera en kostnad på ett balanskonto
  • jag kan inte kontera en intäkt på ett kostnadskonto
  • jag kan inte beslutsattestera

Det här är inte systemfel utan "användarfel", som nu blir väldigt tydliga då vi inte låter verksamheterna sköta sig själva utan styr upp det efter regelverket centralt.

Utbildningar pågår till och med mars

Utbildningar pågår till mars inom projektet, därefter genom förvaltningen. Här hittar du kurstillfällena.

Systeminformation

Såväl Visma Proceedo som Business World har systemsidor där lathundar och annan information finns:

Inom kort

Budget- och prognosmodulen lanseras under slutet av februari. Slutanvändarutbildningar för det genomförs i mars.

Projekt ALFA jobbar med att verifiera systemen i olika typer av webbläsare. Beräknas vara genomfört under slutet av februari

Inom kort räknar vi med att kunna lansera de tre apparna: tidrapportering, attest och rapporter. Håll uppsikt på nacka.se för mer information när det närmar sig.

Projektet lämnar över till förvaltning 15/3.

Med vänlig hälsning

Bobbie Baars
Huvudprojektledare ALFA
bobbie.baars@nacka.se

Sidan uppdaterades: