Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Anordnare och utförare av socialtjänst

Frågor och svar för anordnare inom socialtjänsten i Nacka

Hur kommer vi i kontakt med kommunens biståndshandläggare?


Svar:

Som anordnare vill vi att ni kontaktar biståndshandläggarna via meddelande i Pulsen Combine. På det sättet blir det en säker kommunikationsväg eftersom det rör enskilda kunder, och det är också mycket mindre risk att något hamnar mellan stolarna. För att ta reda på vem som är ansvarig biståndshandläggare kan ni använda er av lathund från följande länk; Lathundar och manualer för utförare | Nacka kommun. Om ni är osäkra på vilken handläggare ni ska kontakta kan ni använda er av meddelandegrupperna ”Team 1 biståndshandläggare äldre” och ”Team 2 biståndshandläggare äldre” som finns i Pulsen Combine.

När ska vi som anordnare kontakta en kvalitetsutvecklare?


Svar:

Ni kan kontakta kvalitetsutvecklare om ni har frågor om exempelvis avtal, auktorisationsvillkor och granskningar. Mejla till kvalitetsgruppernas funktionsbrevlåda kos@nacka.se så kontaktar en kvalitetsutvecklare er.

Jag känner oro för en kund hos oss. Vad ska jag göra?


Svar:

Om oron gäller psykisk ohälsa ska psykiatrin i första hand kontaktas. Om oron är av medicinsk karaktär kan hemsjukvården kontaktas om den finns inkopplad alternativt vårdcentral. Vid akuta sjukdomstillstånd eller andra nödsituationer ska ni kontakta larmnumret 112. Om oron är kopplad till de insatser kunden är beviljad kan ni kontakta kommunens biståndshandläggare. Se frågan ”Hur kommer vi i kontakt med kommunens biståndshandläggare?”

Hur gör vi om vi har synpunkter på kommunen?


Svar:

Om ni som anordnare har synpunkter eller klagomål på kommunen kan ni inkomma med dessa via Felanmälan, frågor och synpunkter | Nacka kommun. Informationen tas emot av kvalitetsutvecklare som utreder eller fördelar ärendet till berörd part.

Vad är äldrenämndens och äldreenhetens uppdrag?


Svar:

Äldrenämnden är myndighet, huvudman och finansiär för Nackas äldreområde. Äldrenämnden leds av ordförande Tobias Nässén (m). Kommunstyrelsens ordförande, KSO, är Mats Gerdau (m).

Äldreenheten är en myndighets- och huvudmannaenhet under nämnden som leds av enhetschef Ellinor Egefors Åkesson. Ellinor rapporterar i sin tur till social- och äldredirektör Karin Kollberg som ingår i stadsdirektör Viktor Kiléns stadsledningskontor.

Äldreenheten består av tre grupper med totalt cirka 40 medarbetare som har olika roller, men framför allt biståndshandläggare och kvalitetsutvecklare.

  • Biståndshandläggarteam 1: gruppchef Linda Eneqvist, gruppledare Anneli Göras Swartling
  • Biståndshandläggarteam 2: gruppchef Elin Bengtsson, gruppledare Andrea Feichtinger
  • Kvalitet Vård och omsorg: gruppchef Nina Vallin Nielsen

Äldrenämndens budget är totalt cirka 1 miljard kronor. Liksom hela Nacka kommun har nämnden fyra övergripande mål. För varje mål finns ett specifikt fokusområd:Äldrenämndens fokusuppdrag.JPG

Äldreenheten arbetar bland annat med:

  • Utredning och handläggning av biståndsbedömda insatser som hemtjänst, särskilt boende (säbo), korttids/växelvård och dagverksamhet.
  • Hälsofrämjande och förebyggande insatser – hur behåller man det goda åldrandet och förebygger hälsorisker?
  • Utredningar, rapporter, riktlinjer och tjänsteskrivelser till nämnd
  • Kvalitetsarbete för att säkerställa att nämndens insatser är av god kvalitet.

Vad är en påkallad granskning?


Svar:

Om en brukare, anhörig eller handläggare uppmärksammat allvarliga missförhållanden kan en påkallad granskning göras hos anordnaren. Granskningens omfattning avgörs av vad som inträffat.

Hur går en kvalitetsgranskning till?


Svar:

Kvalitetsgranskning av verksamheter genomförs systematiskt enligt en av nämnden beslut årsplan och de rutiner som fastställts för kvalitetsgranskning. Granskningen av kvalitet sker ur ett brukarperspektiv enligt socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade och hälso- och sjukvårdslagen.

Nedan listas moment som vanligtvis ingår i en kvalitetsgranskning. Även andra moment kan vara aktuella.

  • Verksamhetsbesök
  • Inhämta handlingar från anordnare
  • Granskning av tidsrapportering
  • Inhämta handläggares erfarenheter
  • Frågor ställs till ledning och personal
  • Inkomna synpunkter och klagomål
  • Synpunkter inhämtas från brukare och där det är lämpligt även från närstående
  • Sammanställning av rapporter och utredningar enligt lex Sarah och lex Maria

Resultat av öppna jämförelser för utförare, årlig avtalsuppföljning och brukarundersökningar kan även tas med.

Hur bestäms storleken på checken och vad ingår?


Svar:

Varje år i september skriver alla nämnder i Nacka fram yttranden till nästa års Mål och Budget. Efter det tar en politisk process vid. I november fastställs alla checknivåer och även kundernas egenavgifter.

Samtliga kostnader för uppdraget ingår i checkbeloppet. Ersättningen per timme utgår för faktiskt utförd tid hos kund. Den är beräknad så att den ska täcka lönekostnaderna för restid och annan kringtid som inte utförs hos kunden.

I ersättningen för ledsagning ingår aktivitetsersättning. Aktivitetsersättningen ska täcka ledsagarens omkostnader vid utförandet av insatsen. Den kan till exempel användas till inträden vid aktiviteter och resor som görs tillsammans med kunden.

Beloppen är olika då privata anordnare inte får dra av ingående moms. Därför får de en momskompensation som för närvarande är 6 procent.

Jag vill lämna synpunkter på kundvalsvillkoren. Hur gör jag då och vad kan jag förvänta mig för svar?


Svar:

Om du har synpunkter på kundvalsvillkoren, även kallade auktorisationsvillkoren, kan du vända dig till kos@nacka.se. Synpunkter på de specifika auktorisationsvillkoren ses över i samband med den årliga översynen, vilket kan göra att det kan dröja innan synpunkten kan behandlas. Beslut om ändringar av de specifika auktorisationsvillkoren fattas av respektive nämnd och beslut om de generella auktorisationsvillkoren fattas av kommunfullmäktige.

Hur ofta ändras kundvalsvillkoren?


Svar:

De specifika auktorisationsvillkoren ses över årligen och kan även ändras oftare när behov uppstår.

Hur bestäms kundvalsvillkoren och vad är skillnaden på generella och specifika kundvalsvillkor?


Svar:

Kundvalsvillkoren, även kallade auktorisationsvillkor är uppdelade i generella och specifika auktorisationsvillkor. De generella auktorisationsvillkoren bestäms av Kommunfullmäktige och är lika inom alla kundvalen i Nacka kommun. De specifika auktorisationsvillkoren bestäms av ansvarig nämnd för kundvalet.

Vad innebär dubbelbemanning och vem kan få det?


Svar:

Dubbelbemanning kan beviljas en enskild med omfattande omvårdnadsbehov om tekniskt hjälpmedel har provats och visat sig vara otillräckliga för att säkra den enskildes upplevelse av trygghet och säkerhet vid förflyttning eller om det finns dokumenterat krav på dubbelbemanning vid användning av tekniskt hjälpmedel. Om dubbelbemanning är motiverat ska det framgå av biståndsbeslutet. Dubbelbemanning beviljas endast för de delar av en insats som kräver två personer för utförandet.

Anordnaren är arbetsgivare för sin personal och svarar därmed för att anställnings- och arbetsmiljövillkor uppfylls enligt gällande lagstiftning. Detta regleras i Nacka kommuns generella auktorisationsvillkor 11.

Var kan vi läsa om registrerings- och ersättningsregler?


Svar:

Regler om registrering och ersättning finns att läsa om på Regler och rutiner | Nacka kommun.

Vad är skillnaden mellan fast omsorgskontakt och kontaktperson?


Svar:

Funktionen fast omsorgskontakt är reglerad i socialtjänstlagen. Huvudregeln är att alla med hemtjänst ska erbjudas en fast omsorgskontakt. Den fasta omsorgskontakten ska arbeta nära den enskilde och utföra hemtjänstinsatser – det är inte en administrativ funktion. Bara anställda som får använda titeln undersköterska får vara fast omsorgskontakt. Det är för att säkerställa att den anställda har rätt kompetens.

Vad ska vi som anordnare och våra anställda tänka på om en anställd byter jobb från en anordnare till en annan?


Svar:

Syftet med kundval är att mångfald och konkurrens om kunder ska bidra till att skapa en god kvalitet för kunderna. I Nacka ser vi det som naturligt att anställda byter arbetsgivare och att kunder byter anordnare.

När en anställd byter arbetsgivare är det viktigt att det görs på ett bra sätt utan att rättssäkerheten för kunder hotas eller den anställdes lojalitetsplikt bryts. Det innebär till exempel att en anställd inte får ta med sig kundlistor från sin gamla till sin nya arbetsgivare – det bryter både mot sekretessen och mot lojalitetsplikten.

Vi vill göra ändringar kopplade till ickevalsalternativ för hemtjänst, hur går vi till väga?


Svar:

Ni kan kontakta kvalitetsutvecklare via funktionsbrevlådan kos@nacka.se. Ni som anordnare väljer själv om ni vill vara med på listan över icke-val. En förutsättning är att ni inte har kapacitetstak eller har pågående brister i verksamheten som resulterat i varning, vite eller avauktorisation.

Vad avgör om vi får kontinuitetsbonus eller inte?


Svar:

För att ta del av kontinuitetsbonus ska anordnaren ha en personalkontinuitet på 9,5 eller lägre. När personalkontinuiteten räknas ut används följande parametrar;

  • Mätningen genomförs under valfri sammanhängande normal 14-dagarsperiod under vardera kalendermånad. Tidsperioden väljs av kvalitetsutvecklare.
  • Rapporten visar personalkontinuitet för kunder som;
    • är över 65 år och
    • har minst två besök per dag sju dagar i veckan under vald tidsperiod. Observera att underlaget ska utgöras av alla med minst två besök, dvs inte enbart de som just har två besök.
  • Mätningen avser endast klockan 07.00-22.00.
  • Vid besök med dubbelbemanning ska båda anställda räknas med.
  • Hemtjänsttagare som av någon anledning inte bott i det egna hemmet under hela eller delar av mätperioden exkluderas.
  • Insatserna ”Genomförandesamtal” och ”Omställningstid” exkluderas.

Själva beräkningen görs på följande vis; antal personal multipliceras med först antal kunder. Det vill säga om 10 kunder respektive har haft besök av 10 personal ger det produkten 100. Och om 5 kunder respektive har haft besök av 5 personal ger det produkten 25. De olika produkterna summeras (100+25=125). Summan divideras därefter med antalet kunder (125/15=cirka 8,3).

De beslut som ges kring kontinuitetsbonusen kan inter överklagas.

Vi har upprättat en lex Sarah, ska vi inkomma med rapport och utredning till kommunen?


Svar:

Ni som anordnare ansvarar för att skyndsamt inkomma till kommunen med lex Sarah-rapporten så fort den är upprättad. Inom två månader från att rapporten upprättats ska ni även inkomma med er utredning enligt lex Sarah till kommunen. Rapport och utredning kan skickas till kos@nacka.se då de inte ska innehålla personuppgifter. Om rapporten eller utredningen innehåller personuppgifter ska dokumenten i stället skickas till kommunen med post till;

Nacka kommun
Kvalitet vård och omsorg
Granitvägen 15
131 81 Nacka

I samband med den årliga avtalsuppföljningsenkäten ombeds ni att rapportera antal upprättade lex Sarah rapporter under året. Kommunen ser lex Sarah som ett bevis för ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete.

Vi kommer att anställa en ny verksamhetsansvarig. Vilken information vill kommunen ha?


Svar:

I kommunens auktorisationsvillkor i kundvalet hemtjänst, ledsagning och avlösning fastställs krav på verksamhetsansvarigas kompetens. Innan ni anställer en verksamhetsansvarig ska ni inkomma med kandidatens CV och examensbevis samt en ifylld ändringsansökan till Kvalitet vård och omsorg. Om ni vill stämma av om en kandidat uppfyller kraven kan ni mejla till funktionsbrevlåda kos@nacka.se innan ni inkommer med ändringsansökan. Ändringsansökan skickar ni via e-post till kos@nacka.se, resterande handlingar (som innehåller personuppgifter) skickar ni via post till;

Nacka kommun
Kvalitet vård och omsorg
Granitvägen 15
131 81 Nacka

Om er verksamhet endast är verksam i Nacka kommun föranleder byte av verksamhetsansvarig/föreståndare ett nytt IVO-tillstånd. Inkom med ert nya IVO-tillstånd med namn på den nya föreståndaren per post.

Vi vill ändra kapacitetstak och/eller upptagningsområden, hur går vi till väga?


Svar:

Ni fyller i blankett för ändringsansökan (ny-andringsansokans-blankett.docx (live.com))och mejlar den till kos@nacka.se.

Ändringsansökan fyller ni i för att ändra:

  • geografiska områden ni är verksamma inom
  • kapacitetstak (kapacitetstak kan ändras maximalt fyra gånger per år)
  • verksamhetsansvarig eller
  • underleverantör.

Informationen om vår verksamhet på Jämföraren är inaktuell, vem kontaktar vi för att uppdatera informationen?


Svar:

Fyll i denna mall med information (Word-dokument, 98 kB) och mejla den till funktionsbrevlådan kos@nacka.se. Vill ni bifoga bilder på personer så behöver Nacka kommun ett samtycke från de personerna som syns på bilden. Samtyckesblanketten finns här och bifogas i ert mejl med mallen. (Word-dokument, 46 kB)

Vi vill ansöka om statsbidrag, hur går vi till väga?


Svar:

Ni hittar aktuell information om statsbidrag som ni som anordnare kan ansöka om på denna sida; Statsbidrag | Nacka kommun.

Ska vi avsluta användare i Phoniro när personal slutar?


Svar:

Om omvårdnadspersonal slutar hos er ska ni inaktivera användarna. Om det är en administratör som slutar meddelar ni det till service@nacka.se.

Kan vi redovisa utförd tid för hemtjänstinsatser manuellt i efterhand?


Svar:

I första hand ska kommunens verksamhetssystem Phoniro användas för att registrera tid för utförda hemtjänstinsatser. På kommunens hemsida hittar ni datum för ersättningskörning, där anges spärrdatum vilket är det datum som ni senast kan godkänna pass i Phoniro. Efter spärrdatum är det inte möjligt att redovisa någon utförd tid.

Jag har frågor om Smarta lås.


Svar:

Se frågor och svar på Vanliga frågor och svar om smarta lås | Nacka kommun samt information om Smarta lås till hemtjänstanordnare på Smarta lås för hemtjänstanordnare | Nacka kommun.

Jag har frågor om Pulsen Combine.


Svar:

Se mer information på Pulsen Combine för utförare | Nacka kommun.

Var vänder jag mig om jag behöver support med Phoniro?


Svar:

Se frågor och svar samt kontaktuppgifter till support på följande länkar;

Sidan uppdaterades: