Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Det finns viktig information

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Vad är ett dynamiskt inköpssystem?

Ett dynamiskt inköpssystem (DIS) är en helt elektronisk metod för upphandling. Systemet är öppet för nya leverantörer under hela giltighetstiden och antalet leverantörer får inte begränsas. Det är ett flexibelt system som ökar möjligheterna att få in nya produkter och lösningar till upphandlande myndigheter och enheter. DIS liknar en vanlig upphandling men är en snabbare process.

DIS gör det möjligt för en upphandlande organisation att få tillgång till ett brett urval av leverantörer, och på så sätt utnyttja konkurrensen på bästa sätt vid inköp av sådant som köps regelbundet. På marknader som är under snabb utveckling kan upphandlande organisationer genom DIS effektivt köpa in de senast utvecklade lösningarna och produkterna. I Nacka används dynamiskt inköpssystem inom flera kategorier, till exempel för tekniska konsulter, en del administrativa tjänster samt byggentreprenader med affärer på 2-25 miljoner. På Upphandlingsmyndighetens hemsida kan du läsa mer om dynamiskt inköpssystem.

Fördelar med dynamiskt inköpssystem

Fördelarna är att systemet ger tillgång till ett brett urval av anbud, och inte är begränsat till några få bestämda avtalsparter såsom ramavtal är. Nya leverantörer kan ansluta efter hand. Systemet är en bra lösning för att attrahera små och medelstora leverantörer men även aktörer som inte är vana vid offentlig upphandling. Det är ett enkelt kvalificeringsförfarande och leverantörer kan ansöka om kvalificering när som helst - och det är fritt att gå ur när som helst. Som leverantör kvalificerar du dig en gång och nya aktuella uppdrag annonseras ut till de kvalificerade leverantörerna i databasen.

Fakturering med e-faktura

När du fakturerar för uppdrag inom dynamiskt inköpssystem behöver du använda E-faktura. Det låter krångligare än det är. Det är faktiskt ganska enkelt! Och det finns en bra support! Här kan du läsa mer och få hjälp att komma igång.

Anledningen är att det finns en ny lag om E-fakturering som alla myndigheter i Svergie måste följa. Lagen innebär att alla upphandlingar från 1:a april 2019 måste faktureras med E-faktura. Syftet med E-fakturering är att förenkla och sänka kostnaderna för alla aktörer. Här kan du läsa kommunens information om e-faktura.

Sidan uppdaterades: