Lagarnas viktigaste syfte är att förebygga, till exempel genom tydliga villkor för hur verksamheter får bedrivas. De gäller ett brett fält av frågor – från risker för stora utsläpp till hantering av kemikalier och miljön inomhus, där det exempelvis finns krav på att luftomsättningen på förskolor och skolor ska räcka till.
I grunden har den som bedriver en verksamhet ansvaret för att känna till och följa lagar och regler. Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har hand om tillsynen. Det praktiska arbetet sköts av inspektörer på kommunens miljötillsynsenhet.
Vi tror att tillsynen bidrar till att verksamheterna blir mer medvetna om miljölagstiftningens krav, framför allt på egenkontroll, och får impul er till att utvecklas. Eftersom liknande tillsyn bedrivs i hela landet bidrar den också till rättvisa konkurrensvillkor och rättssäkerhet.
Alla som bedriver verksamhet som kan påverka miljö och hälsa ska planera och kontrollera den. Ett annat ord för detta är egenkontroll. Även om ni har en väl fungerande egenkontroll är vi skyldiga att utöva tillsyn av er verksamhet – men bra egenkontroll brukar minska behovet av tillsyn.
Både de svenska och de gemensamma europeiska reglerna innebär att miljötillsynen ska finansieras genom avgifter från de berörda verksamheterna. De flesta håller förmodligen också med om att det vore orimligt att till exempel kommunens skattebetalare skulle bekosta en tillsyn som kräver specialkompetens beroende på vilka företag som finns på en ort. I praktiken måste ändå en mindre del av kostnaderna tas ut av skattebetalarna i Nacka.
Vilken avgift din verksamhet ska betala bestäms genom en taxa som politikerna i kommunfullmäktige har antagit. För en del verksamheter, särskilt de där tillsynen sker regelbundet varje eller vartannat år, gäller en fast årlig avgift.
De fasta avgifterna beräknas utifrån ett schablonmässigt antal timmar multiplicerat med timavgiften, och betalas som regel i förskott en gång om året.
Avgiften för utbildningsverksamheter bygger på en inklassning som beror på verksamhetstyp och storlek. Miljötillsynsenheten gör sedan en erfarenhetsbedömning i samband med tillsynsbesöken. Det som bedöms är bland annat rutinerna för egenkontroll. Bedömningen kan leda till att den årliga tillsynsavgiften sänks. Syftet med taxans konstruktion är att tillsynen ska bidra mer till förbättringar i inomhusmiljön i skolorna och förskolorna.
Timavgifterna baseras på den faktiskt nedlagda tiden i ett enskilt ärende och betalas i efterskott. Avgiften ska täcka mer än kostnaden för inspektörernas besök
på plats; det går normalt åt mer tid för förberedelser och efterarbete än till själva tillsynsbesöket. Även tid vi lägger ner på att exempelvis begära in handlingar och kompletteringar eller att följa upp att krav följts ingår i tillsynen. Det går att påverka avgiften: ju bättre ordning man har på sin verksamhet och hur den är planerad
och kontrollerad, desto mindre tid behöver vi lägga ner på tillsynen.
För verksamheter som har årlig avgift skickas fakturorna ut i början av året. Verksamheter där vi tar ut timavgift får alltid ett beslut några veckor innan fakturan skickas ut. Beslutet kommer en tid efter tillsynsbesöket eller efter en eventuell
uppföljning. Beslut om avgift går att överklaga. Kontakta miljötillsynsenheten om du upplever att du fått en felaktig faktura. Det är viktigt att du informerar miljötillsynsenheten om du ändrar fakturaadress eller om fakturan ska ha någon särskild märkning.
Miljötillsynsenheten Nacka kommun
131 81 Nacka
Tfn 08-718 80 00
E-post: miljoenheten@nacka.se
Sidan uppdaterades: