Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Planerat underhåll i Nackas telefonisystem tisdag 22 september. Läs mer här...

Så fixar du laddplats till elbilar

Det är tydligt att många i Nacka går i elbilstankar. Seminariet den 1 februari med fokus på hur man ordnar en plats för att ladda elfordon drog full hus. Presentationer från träffen, liksom steg-för-stegguider, filmer och annan information finns på webben. Till nytta både för er som vill gå vidare efter seminariet och för andra.

Allt fler bostadsrättsföreningar och hyresvärdar är intresserade av att fixa laddplatser för de boende. Därför genomför Energi- och klimatrådgivningen tillsammans med olika kommuner en serie seminarier. Som komplement finns fyllig information på webben.
Bild: Projektet fixaladdplats

Satsningen stöds ekonomiskt av det statliga Klimatklivet. Därifrån finns också möjlighet att få bidrag med upp till hälften av kostnaden för inköp och installation av laddplatser.

Välbesökt seminarium

Omkring hundra intresserade Nackabor kom till seminariet, på Nordic Choice Quality Hotel. Den första handuppräckningen visade att en stor majoritet representerade bostadsrättsföreningar. Något färre händer talade om att många hade provat på att köra elbil. Betydligt färre hade själva laddat.

Många leverantörer av laddstationer

I utställningshallen utanför mötesrummet trängdes ett 15-tal leverantörer av laddstationer, med boxar, kablar, datorer och broschyrer. De hade förstås goda skäl att tala för sina produkter, men det var ändå tydligt att de jobbar i en bransch som nu upplever en stark medvind.
-Upp till tjugo bostadsrättföreningar per dag kan höra av sig, intresset är enormt! sade Sven-Ove Axelsson från ec nordic.
Boxen och kablarna har säljer kommer från England och har prövats ut under flera år, medan komponenter för bland annat laststyrning utvecklas i Sverige.

Bilder till höger: Sven-Ove Axelsson (ec nordic) och Lena Follin (chargestorm) var två av utställarna. Den undre bildens laddstation visar det eluttag som idag är EU-standard.

Lena Follin från chargestorm säljer en modell som företaget självt tillverkar i Norrköping. De har nyligen fått installera en stor anläggning i Gallerian vid Kungsträdgården. Också hon framhöll smart laststyrning som en viktig del av konceptet.

Många av deltagarna - huvudsakligen manliga - ville diskutera frågor om strömstyrka och säkringar. Det finns en rädsla för att elbilsladdning i större skala ska få det lokala elnätet att "slå i taket", och kräva investeringar som blir kostsamma för föreningen. Men den nya teknik som presenterades här ska kunna hantera risker av det slaget. Effektvakter i laddstationerna kan känna av hur hög elbelastningen är, och till exempel strypa laddningen när många boende drar igång spis och diskmaskiner för att öka uttaget när nattron sänker sig över området.

Steg för steg till laddstation

I föreläsningssalen togs tre ämnen upp:

  • Aktuella trender - dvs. en beskrivning av hur elbilsanvändningen exploderar och laddbehovet ökar (Eva Sunnerstedt, chef för projektet Miljöbilar i Stockholm)
  • Steg för steg: Vad behöver du veta för att fixa laddplats? (Angelica Aronsson, Sundbybergs kommun)
  • Att söka investeringsstöd från Klimatklivet (Tove Liljas, Värmdö kommun)

Ämnet var alltså inte om det är dags att satsa på elbil, utan hur vi kan bygga upp den infrastruktur de behöver, i stället för dagens bensinmackar.

Eva Sunnerstedt har arbetat med ett forskningsprojekt efter en stor nationell upphandling av elbilar. 500 bilar och fordon följdes där upp noga. De viktigaste erfarenheterna i punktform:

  • "Räckviddsångesten" går över.
  • 94% av förarna var nöjda, och skulle rekommendera andra att skaffa elbil.
  • Förarna kör mjukare. (De märker tydligt att det lönar sig i form av lägre elförbrukning.)
  • Man uppskattar att miljön inne i bilen är mycket tystare.
  • Ett problem är att räckvidden blir kortare vintertid. (Det beror både på att batterierna kan vara kallare och att kupén behöver värmas upp.)

Av dem som kör elbil privat vill en klar majoritet kunna ladda bilen nära hemmet. Man tycker helt enkelt det är bekvämt att snabbt ansluta bilen till ett uttag när man kommer hem, jämfört med att ta sig till en mack eller annan plats. Därför handlar den pågående satsningen just om att underlätta för bostadsföreningar och fastighetsägare att skaffa egna laddplatser.

Det man bör börja med är att sondera intresset bland grannar. Nästa steg är att undersöka de praktiska förutsättningarna. Det handlar bland annat om att det blir enklare, och billigare, om laddplatsen kan placeras i ett garage än utomhus. Men om alternativet nu är en utomhusparkering så blir det lättare om platser med motorvärmare kan byggas om.

En laddplats kan bestå av en eller flera laddpunkter. Den kan placeras i en box på väggen (främst i garage) eller på en kraftigare laddstolpe. Priset varierar mest för laddstolpelösningen, mycket beroende på hur mycket markarbeten som krävs för att få fram ledningen.

Samling i föreläsningssalen.

Information på webben

Fixaladdplats har tagit fram steg för steg-guider om hur man går till väga för att installera en laddstation, mallar för hur en offertförfrågan kan se ut och checklistor på hur ni utvärderar inkomna anbud från leverantörerna. Mallar för hur ni söker klimatinvesteringsstöd från Naturvårdsverket samt redovisar eventuellt stöd har vi också tagit fram. Här finns också presentationer från seminarierna, och snart föredragen från ett av seminarierna som film.
Till fixaladdplats.se

Filmer

Från fixaladdplats finns också en inspirationsfilm och en instruktionsfilm som man kan använda för att visa styrelsen i en bostadsrättsförening att det varken är dyrt eller krångligt att installera en laddbox eller laddstolpe.

Sidan uppdaterades: