Studien genomförs under hösten i form av observationer på plats i verksamheter vid ett urval av Nackas fristående och kommunala fritidshem. Studien genomförs av
Ann S. Pihlgren, fil. dr. i pedagogik och forskningsledare för Ignite Research Institute, som tidigare genomfört en liknande studie på förskolor i Nacka.
Syftet med studien är att ta reda på hur fritidshemmen arbetar med att främja elevers språkutveckling och att identifiera goda exempel samt utmaningar. Ett metodstöd för kvalitetsutveckling kommer också att tas fram och göras tillgängligt för alla fristående och kommunala fritidshem som vill ta del av det.
– Vi vill på detta sätt lyfta fram fritidshemmets betydelse för elevernas utveckling, inte minst vad gäller språket, som är nyckeln till delaktighet i alla sammanhang. Vi hoppas studien kommer att inspirera och bidra med kunskap som främjar effektiva arbetssätt, säger Carina Legerius, enhetschef för utbildningsenheten i Nacka kommun.
På de flesta skolor i Nacka går nästan alla elever i förskoleklass till årskurs 3 på fritidshem efter skoltid. Men andelen varierar mellan skolorna, och på fem skolor går var fjärde elev inte på fritidshem. Utbildningsenheten i Nacka kommun undersöker hur andelen kan öka, till exempel om kommunens regler bör ändras eller och om det ska ges riktade erbjudanden om plats till föräldrar.
– Fritidshem kompletterar skolan och bidrar till lärande, men också till gemenskap och integration och en meningsfull och trygg fritid i anslutning till skolan. Därför undersöker vi vilka insatser som behövs för att fler elever ska få del av fritidshem, säger Carina Legerius, enhetschef för utbildningsenheten i Nacka kommun.
Information om studien går ut till berörda skolor som informerar vårdnadshavare. Resultatet i studien presenteras vid årsskifte.
Sidan uppdaterades: