Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Vart ska jag vända mig med mitt klagomål?

Har du klagomål som gäller förskola eller skola? Här hittar du information om vart du ska vända dig.

Gäller ditt ärende klagomål eller synpunkt?

Om du har ett klagomål eller en synpunkt på ditt barns förskola eller skola ska du först vända dig till huvudmannen för verksamheten. Enligt skollagen är det huvudmannen som har ansvar för att ta emot och utreda ditt klagomål.

  • Kommunala förskolor och skolor
    Huvudman för de kommunala förskolorna och skolorna i Nacka heter Välfärd Skola och nås via telefon 08-718 80 00.

  • Fristående förskolor och skolor
    Huvudman för en fristående förskola eller skola är den som äger verksamheten. Det kan vara ett företag, ett föräldrakooperativ eller annan organisation. Nacka kommuns kontaktcenter kan hjälpa dig med kontaktuppgifter till de fristående huvudmännen.

gäller ditt ärende diskriminering eller kränkning?

Gäller ditt ärende en anmälan om diskriminering eller kränkning ska du göra en anmälan till Barn- och elevombudsmannen via Skolinspektionen.
Läs mer på Skolinpektionens webbsida

Om du vill gå vidare efter kontakt med huvudmannen

Om du har kontaktat huvudmannen men inte är nöjd med hur huvudmannen tagit emot och utrett ditt klagomål kan du kontakta utbildningsenheten i Nacka kommun. Beroende på vilken skolform det gäller hjälper utbildningsenheten dig vidare med ditt ärende.

Utbildningsenheten når du via Nacka kommuns kontaktcenter på telefon 08-718 80 00 eller e-post utbildningsenheten@nacka.se.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

Skriv in din gatuadress ovan så får du:

  • Upptäcka spännande evenemang i ditt närområde.