Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Workshops och kreativa möten

Ska du hålla en workshop eller annan form av kreativt möte med deltagare på distans? Här finns lite samlade tips och guider som hjälper dig att skapa bra förutsättningar för att lyckas minst lika bra som vid ett fysiskt möte!

Så förbereder du en workshop med deltagare på distans

Grunden för alla bra möten är ordentliga förberedelser! Därför är första tipset att du ska ha förberett ditt möte och gett dina deltagare för-information i god tid innan workshop-tillfället. Hur du kan förbereda dig hittar du tips på här.

Förutsatt att du följt förberedelsepunkterna så har du nu alltså formulerat tydliga mål med vad du vill uppnå med workshopen.

Då är nästa steg att fundera på om gruppen är så pass stor att du behöver dela upp deltagarna i mindre grupper för en eller flera av övningarna. Det kan ofta vara en fördel särskilt om det är ett längre möte, för då skapas mer dynamik genom att man förflyttar sig digitalt till ett annat rum.

Så skapar du virtuella grupprum (breakout sessions) i Teams

Under Q3 2020 förväntas Teams komma med ny funktionalitet specifikt designad för att skapa dynamiska grupprum i videomöten. I väntan på sådan specifik funktionalitet finns idag primärt två olika sätt att skapa virtuella grupprum i Teams.

Vilket av de två sätten som lämpar sig bäst beror på:

  1. Antalet deltagare
  2. Deltagarnas inbördes relationer (i Teams)

Om du ska hålla en stor workshop (över 15 deltagare), eller om deltagarna inte arbetar ihop utöver din workshop och därför inte har en gemensam samarbetsyta i Teams sedan innan, så är det bästa sättet att skapa en ny Teams-yta för mötet och skapa kanaler för virtuella grupprum.
Så skapar du virtuella grupprum i Teams med hjälp av kanaler (video på engelska)

Om mötet har ett enkelt hanterbart antal deltagare (max ca 15), eller om det redan finns en etablerad samarbetsyta för deltagarna i Teams, så kan du utgå ifrån Teams chat för att skapa virtuella grupprum.
Så skapar du virtuella grupprum i Teams med hjälp av chatten (video på svenska)

Har du behov av ytterligare tekniskt stöd för att skapa/förbereda större möten med distansdeltagande? Kontakta KSE på service@nacka.se.

Förbered mötets övningar och samarbetsdokument

När du har bestämt dig för hur du ska skapa dina digitala grupprum behöver du också förbereda eventuella samarbetsdokument för övningarna. Du kan t ex låta gruppen arbeta med whiteboard-funktionen inne i Teams, eller skapa ett samarbetsdokument (t ex Powerpoint eller Word) på förhand som du gör delningsbart via Teams. Här kan du läsa mer om verktyg för att samarbeta på distans.

Vill du använda andra fristående online-verktyg för samskapande går det också bra, det finns en uppsjö av plattformar och appar samt metodbanker för kreativa workshops på webben som ofta är gratis att prova på. Tänk dock på att det kan vara en extra tröskel att introducera nya verktyg, hur intuitiva de än verkar. Många verktyg kräver även att deltagarna laddar ner appar, något som du bör ta höjd för att kunna stötta dem i. Du bör också ha tänkt igenom hur du kan ta vara på resultatet av det ni skapar i externa verktyg, så att det inte går förlorat om du inte kan spara ner det lokalt.

Sidan uppdaterades: