Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Så utvecklar vi nya e-tjänster

Läs om hur du går till väga om din verksamhet vill utveckla en e-tjänst.

Vilket verktyg använder vi?

Vi har köpt in en e-tjänsteplattform som heter Abou. Abou är en plattform som används av många kommuner. En stor fördel med Abou är att du enkelt kan importera en e-tjänst till Nackas miljö som en annan kommun har utvecklat. På detta vis kan vi enkelt och snabbt publicera e-tjänster utan stor insats.

Tänk igenom före beställning

Innan vi kan bygga den enkla e-tjänsten är det viktigt att verksamheten tänker igenom ett antal saker:

  • Hur utförs tjänsten idag och vilka svårigheter finns i processen? Kanske behöver ni ändra något i ert interna arbetssätt för att e-tjänsten ska få maximal effekt?
  • Vilken är målgruppen och vilka särskilda förutsättningar har de?
  • Hur kan vi göra förfarandet så enkelt som möjligt för målgruppen?
  • Vilken information måste vi hämta in för att kunna ta beslut kring tjänsten?
  • Finns det redan en färdig mall för e-tjänsten i Abou? Här kan du se vilket utbud som finns: https://provrummet.abou.se/

Så beställer du en enkel e-tjänst

När ni inom verksamheten har gjort en analys baserat på frågorna ovan är ni redo att kontakta teamet som hjälper er med framtagandet av er e-tjänst. Mejla digitaliseringsenheten@nacka.se så återkommer vi med förslag på ett första möte.

Förvaltning av e-tjänster

Har din verksamhet redan en e-tjänst i Abou? Då ska du använda formuläret nedan för att anmäla om något inte fungerar eller om ni behöver göra en ändring i e-tjänsten.

Formulär för felrapportering och ändring av e-tjänster

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.