Vi har ändrat namnet från 'dokumenthanteringsplan' (dhp) till 'informationshanteringsplan' (ihp) därför att det i dag finns allt mer digital information och färre fysiska dokument att hantera i kommunens verksamheter. I Nacka kommun har vi dessutom numera ett e-arkiv där vi kan långtidsbevara digital information. Begreppet 'Informationshantering' speglar därför bättre att hanteringen inte bara omfattar traditionella fysiska dokument utan alla sorters information som finns, oavsett om den är digital eller analog.
Allt som på något sätt bär information: papper, digitala handlingar, fotografier, databaser, sms, bloggar, e-post, ljudfiler etc. och som förvaras i kommunen, har inkommit eller upprättats här, är en allmän handling och får inte slängas/gallras utan beslut. Besluten om detta hittar man i enhetens/verksamhetens informationshanteringsplan (ihp). Om du har handlingar/information som du inte kan placera in bland de handlingstyper som finns upptagna i ihp:n - kontakta kommunarkivet för vägledning.
En kommungemensam ihp är en plan som gäller för allmänna handlingar inom områden som alla verksamheter i kommunen arbetar med, t.ex. upphandling, personal och allmän administration. Den fungerar som ett komplement till verksamhetsspecifika ihp:er eller som ett stöd till de verksamheter som inte har någon beslutat ihp.
Sidan uppdaterades: