Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Ny leverantör av matlådor i Nacka

Ett nytt ramavtal gäller från och med den 1 december 2016 med företaget Sodexo AB. Avtalet gäller till och med 30 november 2018.

Matfabriken i Sala AB/ Romy Foods Nordic AB har inte fullgjort sitt avtal med Nacka kommun att laga mat och distribuera matlådor till äldre och till personer med funktionsnedsättning.

Ett nytt ramavtal gäller därför från och med den 1 december 2016 med företaget Sodexo AB. Avtalet gäller till och med 30 november 2018.

Kontraktsbrottet var väsentligt och en ny upphandling genomfördes av inköpsenhetens inköpare tillsammans med avtalsansvarig på sociala kvalitetsenheten och med äldreenhetens enhetschef som är avtalsägare.

Här kan du läsa avtalet

Bakgrund
I februari 2016 fick inköpsenheten genom sitt kontrollsystem information om att företaget hade stora skatteskulder och betalningsanmärkningar. En moderbolagsgaranti begärdes in i februari 2016. Företaget fick påminnelser, telefonsamtal och mail om att komma in med en moderbolagsgaranti, vilket inte skedde. Konkurs inleddes den 13 september 2016.

Företaget har under 2016 inte informerat och fått kommunens godkännande att företaget har bytt organisationsnummer och bytt underleverantör. Företaget avregistrerades för F-skatt den 14 juli 2016. Felaktig fakturering har under året skett från bolag med annat organisationsnummer och även från factoringbolag.

Den 16 september 2016 fick Nacka kommun information om att företaget inte längre levererar enligt avtalsvillkoret, att matlådorna ska levereras till kunden i en obruten kylkedja. Företaget anlitade från september 2016 en annan underleverantör för distribution av matlådor. Underleverantören var inte godkänd av kommunen.

Enhetschefen på äldreenheten beslutade att påbörja en ny upphandling i april 2016. Upphandlingen annonserades den 21 juli 2016. Två anbud kom in den 12 september 2016. Tilldelningsbeslut fattades den 19 september 2016. Avtalet undertecknades av företaget Sodexo AB den 14 november 2016 och gäller från och med den 1 december 2016. Det gamla avtalet har hävts från och med den 30 november.

Gällande avtal hittar du i e-avrop.

Kontakta oss gärna

Sidan uppdaterades: