Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Din septemberfaktura och avgift för tömning av sopkärl

I våras bytte vi på Nacka vatten och avfall sophämtningsentreprenör. Nya sopbilar sattes i drift, liksom nya rutiner för registrering av tömningar av sopkärl. Nu har den andra fakturan gått ut sedan bytet och här har vi därför samlat information om din tömningsavgift.

Behovstömning av kärl och avgift per tömning

I Nacka gäller så kallad behovstömning för rest- och matavfallskärl. Det innebär att du som villakund ställer ut ditt eller dina kärl på aviserad tömningsdag när du önskar få kärlet eller kärlen tömda. Som kund betalar du bara för de tömningar som faktiskt utförts. På fakturan finns de tömningar som genomförts under perioden specificerade, med datum och uppgift om behållarstorlek.

Enstaka fall av felaktigheter på fakturan

Sedan bytet av sophämtningsentreprenör genomfördes i våras har Nacka vatten och avfall uppmärksammat enstaka fel vad gäller tömningsdatum och antal tömningar på fakturan. Felet beror på den mänskliga faktorn där sophämtaren har haft svårt att avgöra om kärl stått utställda för tömning eller inte. Felet beror också på att många chip som sitter på sopkärlen i Nacka är uttjänta vilket lett till att den automatiska tömningsregistreringen inte fungerat på avsett sätt.

Byte av chip på sopkärl för en bättre avläsning

För att säkerställa att avläsningen som sker när sopbilen lyfter kärl fungerar, byter vi nu ut chip på en större mängd sopkärl i Nacka. Bytet kommer att genomföras under hösten 2020 och syftar till att skapa en trygg avläsning framöver.

Vi på Nacka vatten och avfall strävar ständigt efter att förbättra sophämtningen i Nacka. I augusti utfördes 99,8 % av tömningarna av kärl i tid och vi arbetar intensivt tillsammans med vår sophämtningsentreprenör med att komma tillrätta med de problem som uppkommit vid tömningsregistrering av kärl.

Har du upptäckt felaktiga tömningar eller felaktiga datum på din faktura? Hör av dig till kundservice via 08-718 90 00 eller kundservice@nvoa.se så hjälper vi dig.

Här hittar du information om hur du placerar ditt kärl inför tömning.

Här hittar du taxedokumentet med alla avfallsavgifter.

Här hittar du information om justeringen av avfallsavgifterna.

Här hittar du information om byte av chip på sopkärl.

Sidan uppdaterades: