Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Det finns viktig information

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Miljö i fokus på förskolor och skolor

En förskola som satsar hårt på återvinning. Waldorfförskolan som följer naturens rytm. Hållbar utmaning och utforskande av miljöbegrepp. Det var frågor som Jennie Soläng mötte på en reportagetur.

Saltsjö-Duvnäs Montessoriförskola är återvinningens hjältar!

Böcker, språk och matematikmaterial, pussel med mera som köptes in för 20 år sedan är fortfarande helt och fint! Här får barnen lära sig att ta hand om sina saker och vara rädda om dem. Istället för att köpa nytt så reparerar Saltsjö-Duvnäs Montessoriförskola sitt material. På så sätt lär sig barnen att man inte behöver slänga något för att det är trasigt.

När vi kom och besökte förskolan satt barnen och spelade Rekospelet som Konsumentföreningen skickat till förskolan. Barnen får i spelet lära sig att hantera sopor, vad som är skräp och vad som man kan återanvända. Barnen får väga mat på en våg, maten blir till bränsle. Spelet innehåller en mängd andra roliga övningar. Barnen tyckte att spelet var roligt och alla var aktiva i vad som kunde spara eller inte. De fick också själva läsa upp frågorna och sedan se de rätta svaret.

Montessoriförskolan är noga med vilka leverantörer de använder sig av. De köper in miljömärkta varor i så stor utsträckning som möjligt. I princip allt material är tillverkat i hållbart trä. Förskolan undviker plastmaterial.

Det matematikmaterial, språkmaterial, pussel med mera som köptes in för 20 år sedan är fortfarande helt och fint! Om något går sönder väljer de att reparera i stället för att slänga och köpa nytt. På så sätt får barnen även se att det är viktigt att ta tillvara och kunna återanvända det som redan finns.

Maten som serveras på förskolan är i så stor utsträckning som möjligt närodlad och ekologisk. På sommaren odlar förskolan egen sallad och kryddor. Barnen på förskolan vet att den mat som de skrapar av från tallriken blir till bränsle för bussarna. Barnen vet att de inte ska lägga på för mycket mat på deras tallrikar även om det tas tillvara.

Varje vår har förskolan en vernissage och i år är temat "Kärlek till jorden" med vår jord, vår miljö och allt levande som utgångspunkt. 6-årsklassen har tillverkat egna världskartor där de stansat ut världsdelarna med en nål, klistra upp vilka djur som bor i vilka länder, skrivit namn på djur och världsdelarna. Det är ett sätt att lära sig om platser på jorden och vad djuren behöver för att överleva.

- x -

Livet på Waldorfförskolan följer naturens rytm

Waldorflekskolan Stjärngull har ett helhetstänkande när det kommer till miljö. Deras filosofi är att barnen ska få del av verkliga upplevelser och händelser genom sina sinnen, vilket går hand i hand med att vara en lekskola där naturmaterial och ekologiskt tänkande är av största vikt. Pedagogerna strävar efter att föregå med gott exempel för barnen. De arbetar efter tesen Förebild och efterhärmning.

Alla leksaker och all inredning är av naturmaterial. De finns ingenting tillverkat av plast på lekskolan. En stor del av inventarier, leksaker och bruksföremål kommer från loppis, second hand eller är köpt från någon lokal verksamhet, så som porslinet som är gjort av krukmakare i området. - Lekskolan har valt bort leksaker och andra föremål av plast för att ha en så giftfri miljö som möjligt. Saker av trä och metall, tyger och garner av ull och siden är mer miljövänligt och kan ofta skaffas i ekologiskt utförande. Och det är material som känns härligare att ha omkring sig! Det säger Camilla Kanerva, som är förskolechef på Stjärngull.

På vilostunden ligger barnen på varsitt fårskinn och med sin egen ullfilt, köpta second hand, delade i lagom barnstorlek och laskade i kanterna av fröknarna.

Bland favoritleksakerna ses virkade band i ull, träklossar från skogen och stora tyger som byggs till kojor med klädnypor som "spik".

På lekskolans gård skyms inte berg och träd av färdiga lekställningar eller gungor. Naturen säger "Välkommen ut och lek och hälsa vårens första krokus!"

När barnen bygger landskap i den stora sandlådan ute och tegelstenar för dagen blir till lastfartyg och en stor rot blir en grotta för rotebarnen, njuter fröknarna av en kaffe i de blommiga loppiskopparna och synen av barnens fantasifulla lekar.

I och med att leksaker är gjorda av trä och tyg är de lätta att laga och omvandla för pedagogerna. Trasiga lektyger sys till exempel om till dockkläder. Spill från diverse projekt - tygbitar, träspån - används flitigt av barnen och just för att det är helt icke föreställande, kan de bli till vad som helst i leken.

Helhetstänkandet kring miljö finns också till stor del vad gäller maten. All mat som köps in är ekologisk och i möjligaste mån biodynamisk. De odlar även egna grönsaker i trädgården. All mat är vegetarisk och tillagas från grunden i köket på lekskolan.

Varje vecka bakas bröd tillsammans med barnen som de sedan tar hem och bjuder sin familj på.

"Alla förskolor i Nacka ska bli giftfria" - om ett av kommunens miljömål

- x -

Sågtorpsskolan bidrog flitigt till "hållbar utmaning"

Hela skolan var med i Nacka kommuns tävling "hållbar utmaning", där elever ska para ihop sig i grupper och komma på en uppfinning med hållbarhetstänk. En solcykel representerade klass 4C på kommunens utställning i Nacka strand, där Sågtorpsskolan totalt hade med hela 19 bidrag! Flera av uppfinningarna byggde på solceller. Många hade fått idén från en tidigare föreläsning på skolan om hur solceller är bra för klimatet.

Klass 4C hade kommit fram med flera smarta uppfinningar, som till exempel skräpplockaren Wall-e som håller gatorna i Nacka rent. En annan uppfinning var en hoppborg med solceller på taket som aktiverades genom att hoppa i borgen och där den energi som skapas kan användas till hushåll.

Bland uppfinningarna fanns ett bidrag - "solcykeln"- som Oscar och Emil hade uppfunnit. Idén med solcykeln är att den samlar in energi från solen, så när man blir trött i benen så finns det en knapp att trycka på som gör att cykeln kan "rulla av sig själv utan att man behöva trampa". Det går även att justera hastigheten när cykeln är i rullning med hjälp av solcellerna. Denna cykel är speciellt anpassat för exempelvis brevbärare. Oscars och Emils idé fick vara med i utställningen den 24.e februari i Nacka Strand.

Nelly har startat en egen insamling med batteriåtervinning. Hon såg ett program på tv som berättade att det finns en tävling för alla klasser i årskurs fyra. Tävlingen heter batterijakten. Tävlingen går ut på att klasserna ska samla in så mycket batterier som möjligt på en vecka. Den klass som vinner får en iPad till alla i klassen och ett tårtkalas.

Nelly hade en redovisning för klassen om varför de borde vara med i tävlingen. I hennes redovisning visade hon upp bilder om hur batterier kan skada hälsan och naturen. Nelly berättade också hur man ska ta hand om ett batteri och hur klassen skulle hantera batterierna som de samlar in för att inte skada sin hy.

Anledningen till att Nelly startade projektet med batteriinsamling var att det är bra för miljön. Batterier är miljöfarligt avfall och hör inte hemma i naturen eller i soppåsen. Men hon ville driva projektet också för möjligheten till vinst.

- x-

Vad är skillnaden mellan ekologiskt, miljövänligt och miljösmart?

Den frågan har eleverna i klass 6B på Duvnässkolan jobbat med under en tid. Varje månad får de olika utmaningar från läraren Mikael Tötterman. De får utforska frågor och teorier om miljö som de senare presenterar i sin gemensamma blogg om miljö.

Denna månad har de haft i uppgift att ta reda på vad skillnaden är mellan ekologiskt, miljövänligt och miljösmart. Betyder begreppen samma sak eller har de olika betydelse? De har också i uppgift att skapa en egen produkt som är ekologisk, där de även får skriva innehållsförteckningen för produkten. I bilden ovan ser vi från vänster Stina (13 år), Elsa (13 år) och Nils (12 år), som alla varit med i uppdraget Många elever har idéer om vad de vill skapa för typ av produkt som skulle vara ekologiska. Vi fick träffa Elsa och Nils som hade idéer om närodlade apelsiner och ekologisk mjölk.

Elsa har ett projekt där hon ska skapa ett växthus och odla sina egna apelsiner. Apelsinerna ska kunna säljas i butik och alla leveranser ska ske med elbilar för att undvika giftiga avgaser. Sedan Elsa började med projektet har hon börjat tänka mer på växthuseffekten och när hon handlar i butikerna undersöker hon vad det är för typ av mat hon köper. Om det finns ett ekologiskt alternativ väljer hon det. "Ekologiskt är ju också bra för hälsan å så, man inte får i sig så mycket bekämpningsmedel" – säger Elsa.

Elsa har från detta projekt lärt sig att klimatet förstörs mer än vad hon visste tidigare och att det är bättre för miljön att äta vegetarisk mat. Nils, som också varit med och arbetat med uppgiften, håller just nu på med en förpackning till en ekomjölk.

Innan han började med uppgiften visste Nils inte skillnaderna mellan ekologiskt, miljövänlig och miljösmart. Men nu vet han mer och har börjat ändra på sina vanor jämfört med tidigare. Nils har själv börjat att bara handla ekologisk mat och har börjat undersöka vad varorna i butiken innehåller och vilka ämnen som inte är så bra för kroppen. Han har även börja titta på andra saker, allt från bilar till lampor, och se vilken påverkan de har på miljön.

Förutom att jobba med skillnaden mellan ekologiskt, miljövänligt och miljösmart, har eleverna även haft "gå och cykla till skolan dagar" i en månad där alla skolor i Nacka var med. Om man cyklade eller gick till skolan fick de en grön plupp, om de åkte kollektivt fick man en gul och med bil en röd plupp. Målet var att få så många gröna pluppar som möjligt.

Duvnässkolan vann tävlingen och Stina från klass 6B var en av de som var med och tävlade. Hon berättar att hon har börjat gå mer och mer till vardags, förutom den promenad hon tar till skolan. Hon har även uppmanat familjen att gå mer. Om familjen exempelvis behöver handla något litet så behöver de inte ta bilen till butiken. De väljer att gå istället. Stina säger själv att hon blivit mer medveten om klimatet och de klimatförändringar som pågår.

- x-

Text: Jennie Soläng, praktikant hos förnyelseenheten

Sidan uppdaterades: