Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Seniorer medverkar vid rekrytering

För att prova något nytt och göra kunderna mer delaktiga i rekryteringen av ny undersköterska, frågade Caroline Kumhala, verksamhetschef inom Nacka seniorcenter, 92-åriga Ulla Birksjö om hon kunde tänka sig att vara med och intervjua två kandidater som sökt jobbet. Något förvånad över den ovanliga frågan tackade Ulla ja utan att tveka.

- Jag ville framför allt fråga om kandidaternas erfarenhet av äldre personer, som morfar eller farmor, men också veta om de hade lusten och viljan att göra livet lite bättre för oss som bor här, säger Ulla Birksjö. Jag vet ju hur mycket som ingår i jobbet och kunde också berätta om vad som är viktigt för mig som kund.

Idén att ta med en kund i rekryteringsprocessen kom av att Caroline Kumhala ville testa nya arbetssätt och prova något annorlunda, efter att ha genomfört många rekryteringar som i stort sätt följt samma upplägg. Hon ville tillföra ett perspektiv som varken hon själv eller rekryteraren hade.

Verksamhetschef_Älta125x125.jpg- Vi jobbar mycket med kundperspektivet, till exempel genom kundråd, men där handlar det mest om praktiska ting som mat, inredning, larmfrågor och så vidare. Samtidigt anser jag att det är mötena mellan personal och kund som är det viktiga och därför kändes det bra att ta kundperspektivet till en annan nivå och få in det i våra rekryteringar.

.

Att bli accepterad och lyssnad på

En av de saker Caroline hade förväntningar på inför intervjuerna, var just att få uppleva det första mötet mellan kund och potentiell medarbetare.

- Att få se Ulla och intervjupersonerna mötas för första gången och få se hur samtalet utvecklades dem emellan, det var både intressant och givande.

De två mötena blev inte helt oväntat ganska olika eftersom de intervjuade ställde olika slags frågor till Ulla och agerade på olika sätt.
- Jag tycker att det var väldigt bra att jag fick träffa dem och få höra hur de tänkte sig att det skulle vara i det här jobbet. Och att jag fick möjlighet att berätta för dem vad som är viktigt för mig, det kändes som att mina åsikter blev accepterade och lyssnade på, menar Ulla Birksjö.

Nervositeten släppte direkt

En av de två intervjuade som fick träffa Ulla var Helene Söderlund, som sedan också fick jobbet. Hon fick veta att en kund skulle ansluta till intervjun den sista kvarten, något som först gjorde den redan nervösa Helene ytterligare lite nervös. Samtidigt tyckte hon att det var ett spännande och lite annorlunda grepp att jobba med kundinflytande på och roligt att en kund faktiskt skulle vara med och tycka till om ”sin” personal.
- När jag träffade Ulla släppte det direkt. Vi började prata och fann varandra snabbt. Hon berättade för mig hur hon vill att en undersköterska ska vara och sa bland annat att ”vi är inte så farliga som ni tror”, minns Helene och ler. Jag frågade lite olika saker för att få veta vad hon tyckte var viktigt i hennes vardag. Det var ett samtal som funkade bra.

Kund och usk_seniorcenterAlta_290x390.jpg

- Precis som Caroline säger så är det första mötet, det första intrycket jätteviktigt. Jag togs emot av glada och öppna personer här på seniorcenter Älta och upplevde att det var en avslappnad miljö – och nu vet jag också att precis så är det också här ”på riktigt”, så mitt första intryck stämde med verkligheten.

Stödet från chefen stärkte

Att bryta det vanliga mönstret och prova något nytt väckte en del farhågor och krävde mod, erkänner Caroline Kumhala. Hon nämnde idén för sin chef, som gjorde tummen upp och bara hejade på, vilket stärkte henne i beslutet.

- Det jag oroade mig lite för var dels om de intervjuade skulle känna sig obekväma och om det skulle bli stelt, dels hur Ulla skulle ta situationen. Även om vi hade pratat innan så ville jag att hon skulle känna sig bekväm.

Varken Helene eller Ulla upplevde dock situationen som obekväm utan tycker att de hade ett avslappnat och givande samtal som inte stördes av att det var fler i rummet.
- Det enda som kändes obekvämt var att säga vem av de två jag tyckte skulle få jobbet, säger Ulla. Även om det var lätt för mig att välja Helene, hon var så glad och positiv och det stämde mellan oss, så kändes det jobbigt att den andra inte skulle få jobbet.

Caroline Kumhala konstaterar att hennes idé om att testa något nytt upplevts positivt och varit givande för alla inblandade, så med all sannolikhet kommer upplägget att återkomma flera gånger inom Nacka seniorcenter.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.