Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Sista beslutet taget för tunnelbana till Nacka

Nu är järnvägsplanen för tunnelbanan till Nacka och söderort fastställd. Det betyder att alla viktiga beslut är på plats – järnvägsplanen, miljödomen och detaljplanerna för Nacka och Stockholm. Därmed tar tunnelbanan ett steg närmare byggstart i höst.

Beslutet är positivt för den utveckling som pågår och planeras i Nacka med fler bostäder och arbetsplatser. Med tunnelbanan kommer resan mellan Nacka och Stockholms city ta 12 minuter.

Trafikverket har nu fastställt järnvägsplanen för utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka och söderort. I juni gav Mark- och miljödomstolen miljötillstånd i en dom. Därmed har både Mark- och miljödomstolen och Trafikverket gett klartecken. Tidigare är även detaljplanerna antagna.

En järnvägsplan beskriver vad som ska göras, var tunnelbanan ska byggas och vilken mark som behöver användas under byggtid och permanent.

Läs mer på Region Stockholms webbsida.

Byggstart av blå linjen till Nacka är planerad till hösten 2019 och byggtiden beräknas till 7 – 8 år.

Ny sträckning av tunnelbanan

Den blå linjen byggs ut från Kungsträdgården med en första ny station vid Sofia på Södermalm. Där delar sig tunnelbanan och den östra grenen går via de nya stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka som är slutstation. Den andra grenen går söderut via Gullmarsplan.

Tunnelbana på väg till Nacka

Nacka växer fram på västra Sicklaön. 14 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser planeras här fram till 2030. Området får tunnelbana, med stationer i Sickla, Järla och Nacka (vid Nacka Forum), där även en ny bussterminal byggs.

När tunnelbanan är på plats kommer resan in till Stockholms city ta cirka 12 minuter.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.