Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Det finns viktig information

Vi har stora förseningar i sophämtningen vilket drabbar stora delar av Nacka. Vänligen låt kärlen stå kvar ute. Ingen felanmälan behövs, vi följer upp detta löpande.

Januari

Digitala bygglovsansökningar gav pris till Nacka

Nästan alla bygglovsansökningar i Nacka hanterades digitalt under förra året, tack vare kommunens nya e-tjänst. Nu har kommunen fått pris för sitt digitaliseringsarbete.

Ali Nabi på Nacka kommuns bygglovsenhet tog på torsdagen den 21 januari emot priset eDiamond Award för sitt arbete med kommunens digitala bygglovsansökningar. Sedan den nya e-tjänsten infördes under 2019 har andelen bygglovsansökningar som hanteras digitalt ökat från 2 till 98 procent!

Sparar både tid och pengar

För att kunna skapa en tjänst som verkligen skulle fungera för Nackaborna intervjuade Ali Nabi alla som hade lämnat in bygglovshandlingar på papper för att förstå deras behov och önskemål. Det gjorde att tjänsten kunde utformas ännu bättre och verkligen möta behoven. Det var hårt arbete och långa arbetsveckor, berättar Ali Nabi, men resultatet talar för sig självt:

– Tack vare den nya e-tjänsten kan vi arbeta mycket effektivare och inte lägga tiden på onödig administration. Handläggningstiden för en bygglovsansökan har kunnat kortas väsentligt sedan tjänsten infördes i januari 2019, konstaterar Maria Melcher, som är enhetschef på bygglovsenheten.

Ali Nabi får pris.jpg

Ali Nabi tar emot pris på eFörvaltningsdagarna. Foto: Tidningen Offentliga Affärer/ Carin Ylisirkka

Från d-tjänst till e-tjänst

– Digitalisering måste vara mer än att bara scanna in handlingar som sparas digitalt, säger Ali Nabi. Han förklarar skillnaden mellan en digital tjänst och en ”riktig” e-tjänst:

– Vi hade redan tidigare en digital tjänst, ett formulär som kunden fyllde i digitalt. Det var väldigt enkelt, lätt och såg proffsigt ut för kunden. Men vi på andra sidan då? Vi som ska ta emot det, hur ser det ut för oss? När det skickas in så hamnar det oftast i en inkorg som en pdf-fil hos en handläggare, som ska öppna och studera handlingen. Sen ska den kopplas och registreras manuellt. Detta tar väldigt mycket tid för handläggaren.

En e-tjänst är något helt annat, fortsätter han:

– En bra e-tjänst sköter sig själv från start till mål. Kunden fyller i denna digitala tjänst, och den har alla funktioner som D-tjänsten har, men skillnaden är att den inte behöver någon manuell hantering. Ansökan hamnar rakt in i verksamhetssystemet, med fälten ifyllda på rätt plats och med rätt tidpunkt. Här sparar vi tid och effektiviserar på riktigt!

Vill du ansöka om bygglov? Här hittar du all information och en länk till kommunens e-tjänst

Sidan uppdaterades: