Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

April

Företagare ger fortsatt högt betyg till Nackas företagsservice

Nacka får högt betyg för sin företagsservice och placerar sig på plats 39 av Sveriges 290 kommuner. Det visar den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som Sveriges kommuner och regioner publicerade idag.

Med årets betyg på 79 av 100 möjliga är Nackas företagsklimat fortsatt bland de bästa av Sveriges större kommuner. Resultatet placerar Nacka på plats 39 totalt sett, och på fjärdeplats när det gäller kommuner över 40 000 invånare.

– I Nacka strävar vi efter att vara bäst på att vara kommun – med fokus på att skapa maximalt värde för varje skattekrona. Det är därför väldigt glädjande att företagare återigen ger oss högt betyg för vårt företagsklimat och service. För många företag är myndighetsutövningen den enda kontakten man har med kommunen så det är oerhört viktigt att den fungerar på bästa möjliga sätt, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska erbjuda Sveriges bästa näringslivsklimat, det kräver att vi hela tiden vågar tänka nytt och utvecklas som kommun. Vi har tagit stora steg inom digitalisering och fortsätter bland annat det arbetet genom att automatisera beslut där det är möjligt. Automatiserade beslut frigör värdefull tid för våra medarbetare att fokusera på mer komplexa frågor och att ge företag kvalificerat personligt stöd, säger Victor Kilén, stadsdirektör.

Myndighetsområden som mäts

Undersökningen bygger på företagens upplevelser av kontakten med kommunen inom bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Högst betyg får serveringstillstånd med NKI 92 av 100, följt av livsmedelskontroll med NKI 79 av 100, bygglov med NKI 78 av 100 och miljö- och hälsoskydd med NKI 74 av 100.

– Vi är tacksamma för att företagen fortsätter att svara på enkäterna, det underlättar för oss i vår kontinuerliga utveckling av vår företagsservice. Just nu pågår bland annat arbete för att förbättra de digitala tjänsterna för att göra det ännu enklare att följa och hantera sina ärenden, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2024. Här finns hela undersökningen.

Sidan uppdaterades: