Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanligt förekommande frågor om natt- och larmpatrullen.
17

Utför ni inköp, skottar snö eller byter glödlampor?


Svar:

Nej.

Tryggve fixartjänst hjälper dig däremot gärna med det. Ring 08- 718 80 00 och berätta vad du vill ha hjälp med så tar någon kontakt med dig snarast möjligt. Nacka kommun erbjuder Tryggve- tjänsten i samarbete med brandförsvaret.

Fick du svar på din fråga?
14

Hur lång är räckvidden på min larmklocka?


Svar:

Ca 40 meter. Vid installationen säkerställer larmpatrullen att larmdosan är placerad optimalt för att ta emot signalerna från din larmklocka. Trygghetslarmet är avsett att ha en räckvidd inom bostaden dvs det är inte avsett för bruk utanför bostaden.

Fick du svar på din fråga?
13

Kan jag, som anhörig, ringa er om jag är orolig när min förälder inte svarar i telefon?


Svar:

Ring 11414 om du inte kan nå din närstående eller är orolig för att det har hänt något.

11414 är polisens telefonnummer för alla ärenden som inte är akuta. T.ex. om du vill tipsa polisen, anmäla något eller komma i kontakt med polis av andra orsaker.  

Fick du svar på din fråga?
12

Hur ofta byter ni larmapparaten?


Svar:

Vi byter larmapparat efter behov eller i samband med att ny teknik kommer in på marknaden och upphandlas av Nacka kommun.

Fick du svar på din fråga?
10

Om jag ramlar, kan jag larma då?


Svar:

Ja, vi kommer då och hjälper dig. Du ska alltid påkalla hjälp från Larmpatrullen vid brådskande personlig omvårdnad eller omsorg som inte kan vänta.

Fick du svar på din fråga?
10

Kan ni ta blodtryck, EKG eller blodsocker?


Svar:

Nej. Larmpatrullen utför inga hälso- och sjukvårdsinsatser.

Fick du svar på din fråga?
9

Om jag behöver akut hjälp med att gå på toaletten, kan jag larma då?


Svar:

Vid brådskande personlig omvårdnad eller omsorg som inte kan vänta ska du alltid påkalla hjälp från Larmpatrullen.

Fick du svar på din fråga?
6

Kan ni skjutsa mig till exempelvis vårdcentralen?


Svar:

Nej. Vänd dig till färdtjänst eller taxi.

Fick du svar på din fråga?
5

Fungerar larmet utomhus?


Svar:

Nej inte i nuläget. Larmet är för inomhusbruk.

Fick du svar på din fråga?
5

Hur ofta kan jag provlarma?


Svar:

Så ofta du vill. Tryck på röda knappen på din larmklocka och avvakta svar från Trygghetsradio. Säg till trygghetsoperatören att du provlarmar.

Fick du svar på din fråga?
4

Jag behöver hjälp kl. 02.30, kan nattpatrullen komma då?


Svar:

Vi gör det vi kan för att tillmötesgå önskemål om tider. Vi täcker dock hela Nacka kommun och arbetar främst med ej tidsbestämda besök utifrån förnatt, natt och morgon.

Du kan önska dig att få besök på förnatt (kl. 22.30- 01.00), natt (kl. 01.00- 05.00) eller morgon (kl. 05.00- 07.30).

Fick du svar på din fråga?
4

Är ni utbildade läkare eller sjuksköterskor?


Svar:

Nej. Vi är undersköterskor som finns för dig då det uppstår behov av brådskande personlig omvårdnad eller omsorg som inte kan vänta.

För akuta sjukvårdsinsatser- ring 112!

Fick du svar på din fråga?
3

Hur ofta kan man få nytt armband/ halsband?


Svar:

Vi byter ditt arm- och/eller halsband när du tycker att det behövs.

Fick du svar på din fråga?
3

Vad händer om jag duschar med min larmklocka?


Svar:

Larmklockan tål dusch, men ej bad.

Fick du svar på din fråga?
2

Kan ni stanna en stund för att prata och hålla mig sällskap?


Svar:

Nattpatrullen utför korta tillsynsbesök. Larmpatrullen är till för att hjälpa dig med brådskande omvårdnad eller omsorg som inte kan vänta. Vänd dig till kommunens biståndshandläggare för att diskutera eventuell insats om det är så att du upplever oro nattetid.

Fick du svar på din fråga?
1

Kan ni hämta min mamma som är ute?


Svar:

Nej. Larmet är för inomhusbruk, det är i nuläget inte ett GPS- larm. Ring 11414 om du är orolig för din närstående.

11414 är polisens telefonnummer för alla ärenden som inte är akuta. T.ex. om du vill tipsa polisen, anmäla något eller komma i kontakt med polis av andra orsaker.

Fick du svar på din fråga?
1

Hur mycket kostar larmet?


Svar:

Trygghetslarmet kostar 188 kr/månad för abonnemang och teknisk utrustning. Utryckningar är avgiftsfria.

Fick du svar på din fråga?
0

Hur lång tid tar det innan larmpatrullen kommer vid larm?


Svar:

Larmpatrullen har en inställelsetid på 30 min. Om patrullen får in flera larm samtidigt prioriteras personer med hjärtproblem, de som fallit i bostaden eller situationer där det är svårt att fastställa vad som orsakat larmet. Vid sådana tillfällen kan det hända att andra får vänta lite längre på hjälp.

Fick du svar på din fråga?
-1

Har ni mediciner, t.ex. smärtstillande preparat?


Svar:

Nej. Larmpatrullen utför inte hälso- och sjukvårdsinsatser.

Fick du svar på din fråga?
-1

Var förvaras mina nycklar?


Svar:

Dina nycklar är avidentifierade och förvaras i ett säkerhetsskåp.

Fick du svar på din fråga?
-3

Vem skickar fakturan?


Svar:

Trygghetslarmet debiteras av Äldreenheten/ Omsorgsenheten på Nacka kommun.

Fick du svar på din fråga?
-3

Kan jag betala med auto- eller bankgiro?


Svar:

Trygghetslarmet kan betalas via autogiro, e-faktura eller via fakturans inbetalningstalong.

Fick du svar på din fråga?
-4

Om jag inte larmar, kan jag bli avlyssnad ändå?


Svar:

Nej. Du aktiverar larmradion endast när du aktivt väljer att påkalla hjälp (genom att trycka på larmklockan).

Fick du svar på din fråga?
-8

Går larmet via telefonlinjen?


Svar:

Nej. Larmet är oberoende av kundens eventuella befintliga telefoni. Larmet har eget sim-kort.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.