Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Djupintervjuer gav barn- och familjeenheten godkänt betyg

Hösten 2016 intervjuades 20 personer om hur deras kontakt med barn- och familjeenheten i Nacka fungerat. Överlag fick enheten godkänt betyg men det finns också utvecklingsområden.

Barn- och familjeenheten arbetar med insatser för barn, vuxna och familjer. Det kan till exempel vara hjälp med missbruk, stöd till föräldrar i deras föräldraroll, konfliktlösning, placering i jour- eller familjehem.

Intervjuerna är en del av enhetens kvalitetsarbete. De genomfördes utifrån ett formulär där de intervjuade dels fick sätta betyg och dels fick möjlighet att utveckla sina svar.

Här är några axplock från resultatet. Betygsskalan är 1-5 och bäst betyg fick frågorna som rörde:

  • Möjligheten att kunna påverka när möten skulle äga rum och vilka som skulle närvara (4,4).
  • Upplevelsen av att socialsekreteraren förstod klientens situation (4,4).
  • Upplevelsen av att bli lyssnad på (4,2).

Många upplevde också att:

  • Det var lätt att komma i kontakt med socialsekreteraren via telefon, sms eller e-post (4,1).
  • Det var lätt att förstå socialsekreterarens information (4,1).

På frågan om familjens situation förändrats efter kontakten med socialtjänsten hamnar betyget på 3,8. I den kritik som framkom nämndes bland annat: långa väntetider, kommunikationsproblem, för många olika kontakter och att vissa insatser inte levt upp till förväntningarna.

Läs en utförligare sammanfattning här (PDF-dokument, 135 kB)

Sidan uppdaterades: