Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Frågor och svar om smarta lås

Här finns svar på vanliga frågor om smarta lås.
18

När får jag ett smart lås?


Svar:

Nacka kommun installerar låsen i samarbete med hemtjänstanordnarna och en låssmed. Du som hemtjänstkund får veta i god tid när det är dags för installation hos dig.

Fick du svar på din fråga?
7

Vad händer om jag avslutar min hemtjänst eller flyttar?


Svar:

Låssmeden avinstallerar det smarta låset och återinstallerar ditt gamla låsvred. Du får tillbaka din nyckel från hemtjänsten.

Fick du svar på din fråga?
6

Behöver jag betala för det smarta låset?


Svar:

Du behöver inte betala någonting för låset, Nacka kommun står för alla kostnader.

Fick du svar på din fråga?
6

Jag har larm och nattillsyn, hur fungerar det då?


Svar:

Larm- och nattpatrullen kommer fortsätta låsa upp med vanlig nyckel och de kommer därför behålla de uppsättningar av nycklar som de har fått av dig.

Fick du svar på din fråga?
6

Hur lång tid tar installationen?


Svar:

Installationen tar normalt cirka 30 minuter och utförs av en låssmed som anlitats av Nacka kommun.

Fick du svar på din fråga?
5

Är du hemtjänstanordnare och har frågor om smarta lås?


Svar:

Om du är hemtjänstanordnare och har frågor om smarta lås, kontakta Eini Ruottinen, kvalitetsutvecklare Nacka kommun, telefon 070-431 82 32.

Fick du svar på din fråga?
5

Hur säker är tekniken?


Svar:

Tekniken är säkerhetsklassad enligt Stöldskyddsföreningen och den används redan i många andra kommuner. Det är bara behörig hemtjänstpersonal som kan öppna din dörr, och de måste stå intill din dörr för att låset ska kunna öppnas. Försäkringsskyddet förändras inte och din hemförsäkring gäller precis som tidigare.

Fick du svar på din fråga?
5

Vad händer vid till exempel strömavbrott?


Svar:

Det smarta låsvredet drivs med ett batteri, och påverkas därför inte av strömavbrott eller liknande händelser.

Fick du svar på din fråga?
5

Kan jag tacka nej till ett smart låsvred?


Svar:

Du som är beviljad insats från Nacka kommun och normalt inte själv öppnar dörren för hemtjänsten behöver ha ett smart låsvred för att hemtjänstpersonalen ska kunna utföra insatsen.

Fick du svar på din fråga?
4

Vart vänder jag mig om jag har frågor om smarta lås?


Svar:

Vill du eller din anhöriga prata med en handläggare om smarta lås? Kontakta kommunens växel på 08-718 80 00.

Fick du svar på din fråga?
4

Hur öppnar jag min dörr efter installationen av det smarta låset?


Svar:

Du och dina anhöriga använder era nycklar som vanligt.

Fick du svar på din fråga?
3

Kan jag tacka nej till ett smart lås?


Svar:

Vi uppmanar tillsammans med hemtjänsten alla att tacka ja till installation av ett smart lås. Syftet med det smarta låset är att det ska bli tryggare för dig som är hemtjänstkund.

Fick du svar på din fråga?
2

Vad är ett smart lås, och hur fungerar det?


Svar:

Det smarta låset består av en låsenhet som monteras över det befintliga låset på din ytterdörr, och en digital nyckel som finns i hemtjänstpersonalens tjänstetelefon. När personalen kommer hem till dig kommer de, i stället för att låsa upp dörren med vanlig nyckel, låsa upp dörren med sin tjänstetelefon. Låsenheten syns inte utifrån och du och dina anhöriga använder era nycklar som vanligt.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades: