Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Det finns viktig information

Just nu är efterfrågan extra hög på ärenden hos Bygglovsenheten, vilket gör att du kan behöva vänta längre än vanligt på svar och besked från oss.

Mer information

Nacka tar plats på modescenen

Sedan drygt ett år vallfärdar modebranschens representanter till Nacka Strand. De möts på Stockholm Fashion District, där inköpare och designers bestämmer vad som ska synas på morgondagens klädhängare.

Stockholm Fashion District är en kreativ mötesplats för modebranschen. Här finns 700 varumärken och över 150 showrooms där de nyaste kollektionerna presenteras.

– Vi har seminarier, event och årliga modemässor som lockar tiotusentals svenska och internationella besökare varje år, och för många designers och deras team startar även kollektionsarbetet här i området.

Jessica Johanneson och Helena Waker välkomnar modebranschen till Nacka Strand. Foto: Johan Alp.

Helena Waker är vd på Stockholm Fashion District, som sträcker sig över närmare 10 000 kvadratmeter i Nacka Strand. Hit kommer inköpare från hela landet för att ta del av det allra senaste inom kläder, skor, väskor, textil och accessoarer. När Stockholm Fashion District flyttade till Nacka Strand för drygt ett år sedan var det som ett svar på branschens behov av centralisering, förklarar Helena.

– Tidigare var modeindustrin mer utspridd, vilket inte gynnade någon. Genom att erbjuda många varumärken inom ett specifikt område kan inköparna arbeta effektivare än när de måste åka runt till en massa olika ställen. För företagen finns många möjligheter till samarbeten med andra märken eller de många fotografer, stylister och PR-byråer som också arbetar härifrån. Hos oss finns allt från de mindre aktörerna till några av de största modeföretagen i Norden vilket skapar en väldigt kreativ och spännande dynamik.

Kunskap och ledarskap

Malungsbaserade Jofama är ett av de klädmärken som har sitt showroom här. Säljchef Peter Nordin håller med om fördelarna med att arbeta i samma miljö som många andra designers.

– Nacka Strand har blivit ett kluster för modebranschen. Hit kommer våra kunder för att träffa oss året runt, men särskilt intensivt blir det under mässdagarna då vi har möten inbokade från morgon till kväll. Därmed hinner inköparna besöka många showrooms på kort tid och vi får in fler kunder som annars kanske hade missat oss.

Jofamas Peter Nordin och Mikael Klint i klädmärkets showroom. Foto: Johan Alp.

Att kunna dra nytta av den samlade kunskapen i huset är en annan positiv effekt, fortsätter Peter Nordin.

– Huset drivs av kompetenta människor som är insatta i branschen och utgår från våra behov. Vi samarbetar också med övriga showrooms för att göra området ännu bättre, trots att vi sinsemellan konkurrerar om inköparnas budget. Dessutom kan man ta sig till Nacka Strand med både båt, buss och bil, så även tillgängligheten är bra. Vissa varumärken prioriterar att sitta på en adress inne i centrala Stockholm, men vi tycker att det här är bättre för oss.

Fashion Business Academy

För att ytterligare bidra till kompetensutbytet i den svenska modebranschen har Stockholm Fashion District nyligen startat Fashion Business Academy. Pilotutbildningen, som omfattar åtta tillfällen och ges för första gången under 2017, riktar sig till företag som vill utveckla sitt varumärke och sin tillväxtpotential.

– Vi fokuserar mycket på ledarskap och internationalisering eftersom det är jätteviktiga faktorer bakom ett företags framgång, säger Helena Waker.

– Under utbildningen delar några av Sveriges främsta experter med sig av sin kunskap och deltagarna får diskutera utmaningar och möjligheter med varandra. Det är fantastiskt att se de här företagen utbyta erfarenheter, från väletablerade märken med export till 20 länder till de som precis börjat nosa på att sälja till Norge.

Lyckad omlokalisering

I dagsläget står flera företag på kö för att få flytta in i Stockholm Fashion District och besökarna fortsätter att strömma till från hela världen. Helena Waker konstaterar att omlokaliseringen till Nacka blivit precis så lyckad som man hoppats.

– På många sätt är det ett drömläge. Det är en fröjd att ta hit besökare eftersom alla tycker att området är helt fantastiskt. Den gamla bilfabriken här i Nacka Strand är den finaste mässhallen i Stockholm med sin härliga vintageatmosfär och det är coolt att ha hela kustremsan precis utanför. Nacka är också jättebra för företagare. Här finns en väldigt driven anda och en vilja att utveckla kommunen in i 2020-talet. Det passar vår bransch som hela tiden kikar runt hörnet för att se vad nästa stora grej ska bli.

Dags för modevecka i Nacka strand

Den 14 augusti 2017 går startskottet för Stockholm Fashion Districts modevecka i Nacka strand. Info om aktiviteter för branschfolk under modeveckan finns här.

Sidan uppdaterades: