Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Upprustning av Saltsjöbanan

Nacka växer och en väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning när nya bostäder byggs. Saltsjöbanan behöver moderniseras och göras säkrare. En ökad turtäthet gör resandet attraktivt och bidrar till en bättre miljö.

Sedan hösten 2016 är Henriksdal start- och sluthållplats för Saltsjöbanan. det kommer att vara så tills Slussen är färdigbyggd.

Saltsjöbanan går då inte till Slussen utan stannar i Henriksdal under tiden Slussen byggs om. Bussar i skytteltrafik ersätter tågtrafiken mellan Henriksdal och Slussen.

Mer information om projektet:
Trafikförvaltningens webbplats
Henriksdal start- och slutstation för Saltsjöbanan

Bakgrund

Stockholm läns landsting är genom trafikförvaltningen ansvariga för kollektivtrafiken i Storstockholm. Den 17 september 2013 fattade landstingsfullmäktige ett inriktningsbeslut om teknisk upprustning och ökad tillgänglighet av Saltsjöbanan för 1,3 miljarder kronor. Den tekniska upprustningen och bulleråtgärder ska vara klart 2018.

Bland annat ska ett nytt säkerhetssystem, ATC-system, införas. Nya uppställningsspår byggs i depån i Neglinge. I Fisksätra och Tattby planeras nya dubbelspår så tågen kan mötas här. Detta planeras i dagsläget till efter 2021.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.