Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Den nya planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Tvärbanan till Sickla station är färdigbyggd och trafiken startade måndag 2 oktober 2017. I Sickla får tvärbanan och Saltsjöbanan en gemensam hållplats. Det blir enkelt att byta mellan tvärbanan, Saltsjöbanan, bussar och på sikt även till tunnelbanan.
Fortfarande återstår en del mindre arbeten runt stationsområdet men trafiken rullar enligt tidtabell från den 2 oktober 2017 och den nya stationen är helt klar.
Läs mer på landstingets trafikförvaltnings webbplats
Huvudsakligen är det Trafikförvaltningen som kommer att finansiera förlängningen av Tvärbanan. Kostnader för ombyggnad av den kommunala gatan längs spåret - Uddvägen - och förändringar av andra allmänna anläggningar som kommunen är huvudman för bekostar Nacka kommun enligt överenskommelse med Trafikförvaltningen och upprättat genomförandeavtal.
Trafikförvaltningen kommer att vara byggherre gentemot den entreprenör som ska upphandlas. Nacka kommun kommer att vara indirekt beställare av ombyggnaden av Uddvägen och andra allmänna anläggningar genom överenskommelse i genomförandeavtalet. För att åstadkomma ett effektivt genomförande planeras samtliga arbeten att utföras i samma entreprenad.
Nacka kommun har tillsammans med Trafikförvaltningen tagit fram ett genomförandeavtal som reglerar parternas ansvar för kostnader och utförande under planerings- och genomförandefasen. Kommunfullmäktige i Nacka godkände den 17 juni 2013 genomförandeavtalet.
Landstingets trafiknämnd tog på ett extrainsatt möte den 18 juni ett positivt beslut om att genomföra utbyggnaden av Tvärbanan och godkände därmed även genomförandeavtalet. Beslutet bygger på att cirka 50 % av investeringskostnaden finansieras via statligt bidrag.
Projektet hör till ett större utvecklingsområde. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Det blå område där nålsymbolen står är projektområdet.
Du kan zooma och navigera i kartan. Använd musen eller "+" och "-".
Sidan uppdaterades: