Nacka kommer inom några år att ha en helt ny bro över Skurusundet. I dagarna drar bygget i gång på riktigt.
– Vi är väldigt glada att bygget av den nya Skurubron nu kan komma igång. Den här bron behövs för att öka framkomligheten när Nacka växer. Vi ser fram emot att jobba med Trafikverket och tillsammans skapa en säker och mer attraktiv trafiksituation för medborgare och alla andra trafikanter, säger Bengt Stenberg, biträdande trafik- och fastighetsdirektör, Nacka kommun.
Den nya bron över Skurusundet byggs strax söder om dagens bro. Parallellt byggs trafikplatserna Skuru och Björknäs om, och den befintliga Skurubron renoveras och byggs om till gång- och cykelväg respektive lokalväg.
Projektet presenterades på torsdagsförmiddagen av Trafikverkets regionchef Helena Sundberg, Åse Wallin, projektledare för nya Skurubron på Trafikverket, Mats Gerdau, (M), kommunstyrelseordförande i Nacka, och Hans Peters, (C), ordförande i Natur- och trafiknämnden i Nacka.
Från vänster: Åse Wallin, projektledare för nya Skurubron, Trafikverket, Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Helena Sundberg, regionchef Trafikverket, Hans Peters (C), ordförande i natur- och trafiknämnden i Nacka.
– Den nya Skurubron är varmt efterlängtad i både Nacka och Värmdö. Den förbättrar framkomligheten och gör att fler kommer till sina jobb i tid. Nacka växer starkt och trafiksystemet måste hänga med. Vi har efterfrågat denna bro i många år och välkomnar att den äntligen börjas byggas, även om det blir senare än vi hade räknat med sade Mats Gerdau.
Byggtiden för nya Skurubron planeras till tre år, och den beräknas kunna öppnas för trafik 2022. Det blir tre körfält i varje riktning, varav ett i varje riktning reserveras för kollektivtrafiken. Passagen i Trafikplats Skuru under Värmdöleden ska också byggas om för att skapa en mer tillgänglig och attraktiv väg för gående och cyklister.
Under byggtiden kommer bron att hållas öppen med två körfält, men det kan förekomma sidoförflyttningar och sänkt hastighet. Hela projektet beräknas vara färdigt år 2024.
Längd: 317 m
Bredd: 30 m
Segelfri höjd: 30 m
Material: Brons överbyggnad är av stål och bropelare samt landfästen är av betong.
Belysning: Bron får effektbelysning.
Sidan uppdaterades: