På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder nödvändiga kakor. Läs mer om kakor
Vill du göra inställningar och acceptera delar av kakorna?
Hantera kakor
Trafikverket får in många frågor om varför de inte alltid kan förutse vad som händer vid sprängningarna för bygget av den nya Skurubron.
Trafikverkets tekniska specialist på bergteknik förklarar varför.
Vad händer i berget vid sprängningar
Efter ett längre trafikstopp den 27 januari i år beslutade Trafikverket att sprängningar inom det mest riskfyllda området ska ske enbart klockan 10:00 och inte som tidigare också klockan 14:00. Detta för att minska risken att rusningstrafiken på eftermiddagen störs om något oförutsett skulle hända.
Trafikverket utökade även arbetsområdet mellan berget och vägbanan Det innebär att röjningen efter varje sprängning oftast kan utföras utan att påverka trafiken. Men vid några tillfällen har trafiken ändå påverkats, som till exempel efter sprängningen den 11 mars.
För mer information om projekt nya Skurubron se Trafikverkets webbplats:
Projekt nya Skurubron
Sidan uppdaterades: