Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
September

Mål och budget 2022–2024 för utbildningsnämnden

I utbildningsnämndens budgetärende beskrivs utöver ekonomin vad nämnden kommer att fokusera på under åren 2022–2024. Här finns även jämförelser med andra kommuner och ett mer långsiktigt perspektiv avseende utmaningar och möjligheter fram till år 2040.

Kommunfullmäktige beslutar i november om mål och budget för hela kommunen. Då kommer utbildningsnämndens budget och checknivåerna för år 2022 att fastställas. Kommunstyrelsen beslutade i ramärendet den 14 juni 2021 om grunden för de förslag som nämnderna ska yttra sig över. Utbildningsnämnden ska ge förslag på fokusområden för de tre kommande åren samt resultatindikatorer med årsmål samt ge förslag på eventuella ändringar i taxor samt förslag till taxenivåer.

Utbildningsnämndens ansvar och uppgifter

Utbildningsnämnden ansvarar för målformulering, finansiering, uppföljning och utvärdering samt systematiskt kvalitetsarbete på kommunnivå. Ansvaret avser förskola till gymnasieskola samt annan pedagogisk verksamhet. Elever och föräldrar ska erbjudas ett varierat och allsidigt utbud med hög kvalitet. Nämnden är systemansvarig för plattformar för val, placeringar, ekonomisk ersättning och information om förskolor och skolor. Utbildningsnämnden ansvarar som hemkommun för vissa myndighetsuppgifter som skolpliktsbevakning.

Utgångsläget inför 2022

Kvaliteten i förskolor och skolor bedöms generellt vara fortsatt god. Det är den samlade bilden utifrån den information som framkommer från elevresultat, elevers och föräldrars enkätsvar, dialoger och kvalitetssamtal med rektorer och huvudmän. Nackas elevresultat ligger mycket bra till jämfört med andra kommuner, och de goda resultaten är relativt konstanta sett över tid.

Pandemin har självfallet inneburit utmaningar för förskolor och skolor. Utbildningsenheten kommer att analysera effekterna längre fram, men preliminärt är bilden att verksamheten lyckats hålla en hög nivå trots de svårigheter som funnits och finns.

Nämndens fokus och resultatindikatorer 2022–2024

Utbildningsnämndens kvalitetssystem genomsyras av barnperspektivet. Det innebär att fokus är på att alla barn och elever i förskolor och skolor i Nacka kommun, oavsett huvudmannaskap, ska ha hög kvalitet i utbildningen. Flertalet indikatorer avser barn och elever som går i förskolor och skolor i Nacka oavsett folkbokföringsort.

Några justeringar av resultatindikatorer

Fokusområden och resultatindikatorer har setts över på målseminarium med nämnden och bearbetats av tjänstemännen. Vissa mindre justeringar har genomförts jämfört med tidigare år.

  • Indikatorn gällande andelen barn som går i förskola har begränsats till åldern 3–5 år, då yngre barns rätt till verksamheten är beroende av vårdnadshavarnas sysselsättning. Indikatorn omfattar nu även pedagogisk omsorg.
  • För grundskolan har indikatorn om inflytande ersatts med en indikator gällande elevernas bedömning av om lärarna bidrar till deras självförtroende i skolarbetet. En ny indikator har lagts till för att fånga elevresultat tidigare i grundskolan. Den gäller nationella provet i årskurs 3. En indikator har tagits bort då den baseras på för litet underlag (observationsresultat för gymnasieskolan).

Sju av indikatorerna är specifikt märkta och stödjer FN:s globala utvecklingsmål, Agenda 2030. Målnivåerna har setts över så att de är utmanande men samtidigt realistiska, och är i flertalet fall på samma nivå som 2021.

Utvärderingsplanen och den årliga kvalitetsanalysen som båda redovisas i februari 2022 kan eventuellt komma att visa ytterligare insatser som utbildningsnämnden bör göra för att nå målen 2022–2024, förutom de insatser och aktiviteter som redovisas nedan.

Maximalt värde för skattepengarna

  • Nackas förskolor och skolor ska vara i kvalitetstoppen jämfört med andra kommuner
  • Alla elever klarar skolan inom avsedd tid

Utbildningsnämnden menar att det systematiska arbetet ger en god grund för att nå dessa mål framöver. Utbildningsenheten följer löpande de kommunjämförelser som publiceras nationellt. Vi medverkar också i kommunnätverk såsom Våga Visa, tillsynsnätverk och nätverk för utbildningscontrollers för att hålla oss uppdaterade och få möjlighet att ligga i framkant och säkra möjlighet till relevanta jämförelser med andra kommuner. Vi har utbyten med andra kommuner i olika frågor.

Bästa utveckling för alla

  • Alla barn och elever utvecklas maximalt
  • Alla barn och elever stimuleras till nyfikenhet och lust att lära

Utbildningsnämnden menar att det systematiska arbetet ger en god grund för att nå dessa mål framöver. Tillgången till jämförelser av elevresultat och enkätsvar är viktig för kvalitetsarbetet, liksom de dialoger som utbildningsenheten genomför med rektorer och huvudmän om resultaten.

Utbildningsnämnden arbetar med att utveckla kvalitetsmätningar i förskolan för att kunna ge bilder av hur förskolorna lyckas främja barnens lärande och utveckling, i första hand när det gäller språkutveckling. Här planeras en pilotstudie under hösten och ambitionen är att kunna ha ett bredare genomförande under 2022.
Utbildningsenheten planerar att under 2022 fortsätta det långsiktiga arbetet för att fånga elevers progression. Fokus kommer att ligga på hur måtten kan stödja skolornas kvalitetsarbete, och också på att få mått som kan publiceras i Jämföraren som underlag inför föräldrars val av skola.

Under hösten 2021 har utmärkelsen Lära lanserats. Lära är ett nytt pris för att uppmärksamma och hylla inspirerande pedagoger som är anställda vid Nackas förskolor eller skolor. De nominerade kandidaterna utses av Nackabor. Utmärkelsen kommer att delas ut årligen och ska uppmuntra och motivera pedagoger i deras arbete med områden som är viktiga ur ett samhälls- eller kvalitetsperspektiv, och förväntas på så sätt bidrar till hög måluppfyllelse.

Attraktiva livsmiljöer i hela Nacka

  • Alla förskolor och skolor i Nacka håller hög kvalitet
  • Alla förskolor och skolor är goda miljöer för utveckling och lärande

Samarbete mellan utbildningsnämnden, förskolor, skolor och huvudmän är ett viktigt led i arbetet med att nå detta mål. Utbildningsenheten ordnar regelbundet möten för chefer och huvudmän vid ett antal tillfällen under året kring aktuella frågor och för erfarenhetsutbyte. Utbildningsenheten har också många kontakter i samband med exempelvis skolvalet och inför nyetableringar av verksamhet. Den årliga behovsprognosen av förskole- och skolplatser är viktig för att ge kommunens stadsbyggnadsprocess och de olika huvudmännen underlag i planering.

I slutet av året följs huvudmännens bedömning av samarbetet med kommunen på förskole- och skolområdet upp i en enkät.

Jämförelser med andra kommuner

Jämförelse finansiering

I tjänsteskrivelsen finns sammanställningar av checkar och skolpengar samt vissa ersättningar för våra jämförelsekommuner. Nackas ersättningsnivåer ligger i mittskiktet bland jämförelsekommunerna i flera fall, men det varierar beroende på vilken check man jämför. I jämförelsen mellan de elva kommunerna ligger Nackas ersättning (inklusive strukturtillägg) bland de högsta när det gäller grundskola årskurs 7, förskola 3–5 år och grundskola årskurs 1. När det gäller ersättning till pedagogisk omsorg ligger däremot Nackas ersättning bland de lägsta.

Jämförelse övriga nyckeltal

Nacka ligger bra till jämfört med övriga kommuner när det gäller de olika måtten på elevresultat. För måtten i grundskolan ligger Nacka näst bäst efter Danderyd. När det gäller gymnasiet ligger Täby högst följt av Nacka. Andelen årsarbetare i Nacka med pedagogisk högskoleexamen i förskolan ligger strax under Sollentuna och Danderyd.

Utmaningar och möjligheter – framåtblick 2040

Att säkra god tillgång till platser i förskola och skola när Nacka växer är en utmaning där och kräver gott samarbete med kommunen, byggherrar och huvudmän. Nacka behöver ytterligare cirka 3 200 förskoleplatser, cirka 5 500 förskoleklass- och grundskoleplatser samt 800–1 000 nya gymnasieplatser samt särskoleplatser.

För att utbildningen i Nacka ska fortsätta hålla hög kvalitet måste kommunen fortsätta vara en attraktiv skolkommun att verka för anordnare som ligger i framkant. En årlig enkät visar att huvudmännen i hög grad är nöjda med att verka i Nacka kommun, men kritik ges för nivån på den ekonomiska ersättningen.

För att kundvalssystemet ska fungera väl behöver kvaliteten vara god på alla förskolor och skolor, och alla ses som attraktiva val för föräldrar och elever. Förskolor och skolor behöver få planera, utföra och utveckla verksamheten, med stöd från respektive huvudman. Utbildningsnämndens kvalitetsarbete och ett transparent system för kundval och finansiering kan fungera som stöd.

Resursfördelning

Utbildningsnämndens yttrande i detta ärende ligger till grund för kommunens samlade mål- och budgetdokument som kommer att beslutas av kommunfullmäktige i november.

Utbildningsnämndens budget för 2022 var i ramärendet oförändrad jämfört med 2021 års budget. Volymförändringar och andra tekniska justeringar beaktas nu i detta mål- och budgetärende.

Befolkningsprognosen för 2022, framtagen i augusti 2021, visar på 320 fler barn och elever än det antal som budgeten för 2021 baserades på. Volymökningen jämfört med 2021 (med 2021 års checkar) medför en ökad nettokostnad på 37,9 mnkr.

Efterfrågan på förskoleplatser har uppdaterats efter 2020 års verkliga utfall. Det medför att snittchecken minskar i budgeten för 2022. I budgeten för 2021 ingick en justering, gjort av kommunstyrelsen, på 7,5 mnkr avseende ett förväntat överskott samt en justering på 4,1 mnkr avseende en nerskrivning av den befolkningsprognos som låg till grund för budgeten 2021. Dessa två justeringar är återförda då efterfrågan på förskoleplatserna har justerats i modellen så att den blir mer rättvisande och samtidigt en mer träffsäker modell för prognostisering av befolkning har införts.

Storsthlms rekommendation och tillika utbildningsnämndens förslag till höjning av gymnasieskolans programpeng är 1,5 procent i genomsnitt vilket räknats med här.

Checkar och avgifter

En ny check föreslås för öppen fritidsverksamhet, anordnad inom ramen för pedagogisk omsorg i årskurs 4–6. Det har tillkommit anordnare som driver sådan verksamhet. Den nuvarande checken för öppen fritidsverksamhet går inte att tillämpa eftersom skolorna får ersättning för alla elever, oavsett om de är med i klubbverksamheten eller inte. Pedagogisk omsorg med öppen fritidsverksamhetn kommer endast att få ersättning för kontrakterade barn. Därför är checkbeloppet högre jämfört med annan öppen fritidsverksamhet. Resterande checkar och avgifter är i detta yttrande oförändrade jämfört med 2021, i enlighet med kommunens budgetmodell. Beslut om checknivåer fattas av kommunfullmäktige i november.

Hela tjänsteskrivelsen om utbildningsnämndens mål och budget

Bilagan med mål och budget

Sidan uppdaterades: