Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Oktober

Upprepad eller längre frånvaro bland skolpliktiga elever

Under läsåret 2021/2022 har sammanlagt 181 påbörjade utredningar om skolpliktiga elevers upprepade eller längre frånvaro rapporterats till utbildningsenheten. Orsaker till frånvaro handlar oftast om sjukdom, psykisk ohälsa och rädsla för covid-19.

Utbildningsenheten rapporterar i detta ärende statistik avseende anmälningar gällande skolpliktiga Nackaelever med upprepad eller längre frånvaro under läsåret 2021/2022 från september till juni. Anmälan om frånvaron har inrapporterats till utbildningsenheten av huvudmän och skolor.

Skollagen om skolplikt och ansvarsfördelning

Alla barn som är bosatta i Sverige har skolplikt från höstterminen det år barnen fyller sex år till dess att de avslutar grundskolan eller motsvarande. Skollagen har förtydligats om vilket ansvar rektor, huvudman och hemkommun har i fråga om skolpliktig elevs upprepade eller längre frånvaro. I ansvarskedjan för att barnen fullgör sin skolplikt har vårdnadshavare, rektor, huvudman och hemkommun alla olika ansvar.

Alla i styrkedjan har ett ansvar för att elever med upprepad eller längre frånvaro kommer till skolan och fullgör sin skolplikt. En ofullständig utbildning försvårar ett aktivt deltagande i såväl yrkes- som samhällslivet, vilket i sin tur kan leda till utanförskap och ohälsa.

Nackas rapporteringsmodell

Lagstiftningen säger att huvudmannen ska anmäla om elevs upprepade eller längre frånvaro till hemkommunen när utredning inleds. Inledda utredningar rapporteras enligt nuvarande rutiner i Nacka från huvudman till utbildningsenheten via en anmälan i två steg. Den första används för rapportering av frånvaro när utredning inleds och den andra när skolans utredning är klar och skolan har kommit fram till ett resultat om orsakerna till elevens frånvaro.

Antal anmälningar och orsaker till frånvaron

Från augusti/september 2021 till och med juni 2022 har 181 anmälningar gjorts om påbörjade utredningar, vilket är 10 färre än föregående år. Av de 181 anmälningarna har 76 anmälts som slutförda. Antalet anmälningar om påbörjad utredning är högst för elever i högstadiet och lägst för elever i förskoleklass.

I underlaget om de 76 slutförda utredningarna går det att urskilja vilka orsaker som ligger bakom elevers frånvaro. Orsakerna kan sammanfattas med sjukdom, psykisk ohälsa och rädsla för covid -19. Den absolut största frånvaroorsaken är social ångest och stress. I 90 procent av de fallen finns en neuropsykiatrisk diagnos (NPF).

I de allra flesta fall som utbildningsenheten behövt kontakta vårdnadshavare och skolor, i syfte att utreda om vårdnadshavarna tar sitt ansvar, framgår att vårdnadshavarna gör det. Ofta finns en samverkan mellan skola, elev/familj och andra myndigheter som socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri (BUP) och habilitering.

Intervjuer med huvudmän om arbetet med elevers frånvaro
Under våren 2022 genomförde utbildningsenheten intervjuer med huvudmän för att få kunskap om hur huvudmän arbetar med elevers frånvaro och elevers rätt till utbildning och för att kunna utveckla utbildningsenhetens arbete.

Inför intervjuerna gjordes ett urval av huvudmän i Nacka kommun av kommunala och fristående skolor, stora och små huvudmän och de som har många respektive få anmälningar. De huvudmän som svarade på de utskickade frågorna och ville delta i intervjuerna var Välfärd skola, Kunskapsskolorna i Sverige AB, Pysslingen Förskolor och Skolor AB och Stiftelsen Viktor Rydberg.

Huvudmännen fick frågor som de skulle svara skriftligt på. Utifrån de skriftliga svaren hade utbildningsenheten fördjupningsintervjuer med följdfrågor. Frågorna som ställdes var:

  1. Hur ser era rutiner ut när det gäller frånvarohantering?
  2. Hur rapporterar skolorna frånvaro till er som huvudman?
  3. Vad är ert nästa steg som huvudman efter ni har tagit emot skolornas rapporter?
  4. Hur ser era rutiner för arbetet att elever ska komma tillbaka till undervisning?
  5. Hur och när sker uppföljning av rapporteringen?
  6. Vilket stöd ger ni som huvudman till rektorerna på de enskilda skolorna?

Vad framkom i intervjuerna?

Samtliga huvudmän har rutiner för att följa upp upprepad och längre frånvaro. Den upprepade eller längre frånvaron anmäls till huvudman när utredning startas. Några huvudmän har muntliga genomgångar varje vecka medan andra använder sig av ett digitalt anmälningssystem.

Samtliga huvudmän uppger att de stöttar skolorna i arbetet med att få tillbaka eleverna till skolan. Två av de fyra huvudmännen har frånvarofrågan som en parameter i sitt systematiska kvalitetsarbete.

Fortsatt arbete under hösten 2022

Utbildningsenheten konstaterar att anmälningarna generellt sett inte görs av huvudmännen utan oftast av skolans ledning. Utbildningsenheten har kontinuerlig dialog med skolornas ledning för att uppmärksamma huvudmännens ansvar och det stöd som huvudmännen ska vara till rektor när det gäller skolfrånvaro.

Under hösten kommer utbildningsenheten bjuda in grundskolans huvudmän för att de ska få dela kunskaper om hur de arbetar med upprepad och längre frånvaro. Både skolor och huvudmän upplever att arbetet är utmanande och viktigt.

Läs gärna hela tjänsteskrivelsen där du hittar fördjupad information

Sidan uppdaterades: