Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Likvärdig betygsättning i Nackas skolor

Skolverkets rapport visar att nackaelevers slutbetyg i årskurs 9 i svenska, engelska och matematik i hög grad stämmer överens med deras betyg på nationella provet.

Nationella prov vs ämnesbetyg

Syftet med de nationella proven är att vara ett stöd för att bedöma elevernas kunskaper i förhållande till de nationella kriterierna för bedömning i ämnet. Resultat på de nationella proven ska enligt skollagen ”särskilt beaktas” som grund för betygssättningen om det inte finns särskilda skäl. Nationella provresultat har alltså större betydelse än andra enskilda underlag för betygssättningen i ämnet eftersom provet omfattar en stor del av betygskriterierna. Det bör därför finnas en korrelation mellan provbetyget och ämnesbetyget.

Nacka vs resten

Läsåret 2022/23 fick de flesta elever i årskurs 9 i Nacka kommun samma slutbetyg som provbetyg: 72 procent av eleverna i svenska, 82 procent i matematik och 83 procent i engelska. Jämfört med Stockholms län och riket har eleverna i Nacka kommun i mindre utsträckning ett högre slutbetyg än provbetyg. Jämfört med läsåret innan har det generellt blivit mindre vanligt att elever får ett slutbetyg som är högre än provbetyget.

Likvärdighet i betygssättning

Utbildningsenhetens kvalitetsuppföljning visar att huvudmän och skolor i Nacka arbetar mycket aktivt med att säkerställa likvärdiga bedömningar. Oftast förekommer sambedömning av de nationella proven inom, men även mellan, skolor. Det är även vanligt att avvikelser mellan prov- och ämnesbetyg analyseras systematiskt.


Framtida uppföljning

Utbildningsenheten planerar att fortsätta följa upp relationen mellan nationella provbetyg och slutbetyg och kommer att redovisa en uppdaterad jämförelse under 2025.

Läs mer och jämför resultat från Nackas skolor här

Sidan uppdaterades: