Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vanliga frågor och svar kring VFU

14

En student har inte kommit till sin VFU och vi får inte kontakt med studenten. Vad ska vi göra?


Svar:

Kontakta lärosätets VFU- sekretariat.
För Stockholms universitet är det e-post: vfu@su.se

Fick du svar på din fråga?
12

Hur ska jag tolka noteringen på en students påminnelse?


Svar:

Lärosätena skriver in noteringar som förklarar studentens förändrade placering. Det som står i noteringen är det som gäller.

Om det står flera ämnen så ska ni kunna erbjuda placering i alla ämnen, exempelvis ma/fy/tk.

Om det står två ämnen och sedan skolform så gäller båda ämnena på utskriven skolform. Exempel: Om det står "Engelska, historia gymnasiet" så gäller båda ämnena gymnasiet.

Fick du svar på din fråga?
12

Finns det möjlighet för studenter att byta kommun?


Svar:

Studenten behöver ansöka om byte via sitt lärosäte och ansökan ska göras terminen innan den aktuella VFU.

Information om byte för Stockholms universitet finns på denna sida: https://www.su.se/lararutbildningar/vfu/student/byte-av-vfu-placering

Fick du svar på din fråga?
9

Var i VFU-portalen kan jag se vilka studenter som är placerade på min enhet?


Svar:

  1. Klicka på Placering i skola i menyraden till vänster
  2. Välj Nacka under "välj kommun/stadsdel".
  3. Scrolla ner till du hittar din enhet och klicka på den.
Fick du svar på din fråga?
9

Jag har inte fått någon inbjudan till VFU-portföljen. Vad ska jag göra?


Svar:

  1. Börja med att leta i din inkorg och skräpposten.
  2. Om du inte hittar någon inbjudan ska du kontakta VFU-portföljen på e-post: portfoljvfu@su.se för att kontrollera att rätt e-postadress till dig är inlagd i VFU-portalen.
Fick du svar på din fråga?
7

Hur gör jag med en student som jag vet inte ska vara kvar på min enhet?


Svar:

Om du har en student som är registrerad på din enhet men som du vet ska inaktiveras ska du kontakta VFU-sekretariatet på portalvfu@su.se så hjälper de dig.

Fick du svar på din fråga?
7

Hur gör vi för att byta handledare på en student?


Svar:

  1. Meddela studenten att ett byte kommer att ske.
  2. VFU-samordnare kan sedan göra bytet i VFU-portalen.
    Här hittar du en lathund som förklarar hur du gör: Handledare VFU-portalen.pdf
Fick du svar på din fråga?
7

Jag behöver hjälp angående VFU-portföljen. Vart vänder jag mig?


Svar:

Om du har frågor om VFU-portföljen eller behöver hjälp att logga in i portföljen ska du kontakta VFU-portföljen på e-post: portfoljvfu@su.se

Fick du svar på din fråga?
6

Jag har en student som jag misstänker inte kommer att nå förväntat studieresultat. Vad ska jag göra?


Svar:

Om du misstänker att en student inte kommer att nå förväntat studieresultat ska du snarast möjligt kontakta kursansvarig lärare på aktuell universitet/högskola. Kontaktuppgifter till kursansvarig finns i studentens VFU-portfölj.

Fick du svar på din fråga?
3

När ska vi begära att studenterna lämnar in ett registerutdrag?


Svar:

Studenten ska lämna in ett registerutdrag innan hen startar sin VFU period. Har studenten inte uppvisat ett registerutdrag ska ni inte ta emot studenten.

Registerutdraget är giltigt i ett år, det innebär att en student behöver uppvisa ett nytt registerutdrag om det tidigare utdraget har gått ut.

Källor

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades: