Läroplanen innehåller följande formulering när det gäller trygghet:
"Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära." LGR11
På Eklidens skola arbetar vi främjande, förebyggande och åtgärdande mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Arbetet sker på flera sätt.
I varje arbetslag finns en vuxen representant som 60 minuter per vecka har träffar med skolans trygghetsteam. I trygghetsteamet ingår dessutom skolans kurator, skolvärdinna och skolans fritidsledare. Teamet drivs av två av skolans bitr. rektorer som också deltar på alla möten. Teamet arbetar med främjande och förebyggande insatser runt tryggheten på skolan. Ett tillfälle per månad ansvarar varje lärarrepresentant för träffar med arbetslagets kompisstödjare.
I varje klass utses två kompisstödjare. De erhåller en heldagsutbildning innan de påbörjar sitt uppdrag. Utbildningen köps in av föreningen https://friends.se/
På Eklidens skola ser vi att kompisstödjare kan bidra genom att de:
- kan inspirera till en bra stämning i klassen och på skolan.
- kan representera klassen i frågor om trygghet och jämlikhet.
- kan arbeta främjande med aktiviteter som gör skolan tryggare, mysigare och roligare.
- vet att små saker kan göra stor skillnad!
- vet att det är de vuxnas ansvar att stoppa eventuella kränkningar och mobbning på skolan.
- vet att en kan prata med en vuxen på skolan om en upplever att ens ansvar som kompisstödjare blir ifrågasatt av andra elever eller om en tycker att det känns jobbigt på något sätt.
En misstanke om att elev kränks eller är utsatt för mobbning kan komma från olika håll, t.ex. från elev, vårdnadshavare eller personal. Vid sådan misstanke skall situationen utredas omedelbart. Eklidens skola har rutiner som följs av all personal vid sådan misstanke. Handlingsplan mot kränkning och mobbning (PDF-dokument, 879 kB)
I början av åk 7 åker klasserna på dagskollo där eleverna får möjlighet att lära känna varandra genom gruppstärkande aktiviteter. Dagen planeras av skolvärdinnan och aktiviteterna planeras av arbetslagens kompisstödjare från åk 8 och åk 9. Klassens handledare och kompisstödjare deltar under hela dagen.
Cafeterians läge, mitt i skolan, gör att fritidsledaren och skolvärdinnan får bra överblick över vad som händer i korridorerna.
Skolans Aktiva åtgärder mot diskriminering (PDF-dokument, 920 kB) ligger till grund för skolans arbete för trygghet och likabehandling på skolan.
Både Stockholmsenkäten och Nackas kundundersökning visar på ett mycket gott resultat för trygghetsarbetet på skolan. Vi är dock medvetna om att elevernas upplevelse av tryggheten på skolan kan ändra sig mycket snabbt, vi måste alltid hålla denna fråga aktuell på skolan.
Sidan uppdaterades: