Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

En konferens om att bygga en forskande skola från grunden

Lärarakademin på Saltsjöbadens Samskola arrangerar en forskningskonferens den 11-12 november 2019 för lärare, skolledare, skolchefer och huvudmän på temat att bygga en forskande skola från grunden. Du får bland andra möta forskande lärare, Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson, professor Tomas Kroksmark, professor Ulla Runesson, "hjärnpedagog" Jenny Åkerman samt Mikael Genberg, konstnär och entreprenör.

Under två dagar belyser vi frågan om hur skolan kan organiseras för att utveckla en forskande kultur. Vi delar med oss av våra samlade erfarenheter från ett forskningsprojekt, där ett helt lärarkollegium under ett läsår gått in i forskning med studier på avancerad nivå och forskning i sin egen undervisningspraktik.

Konferensen kommer ta upp frågor som:

  • Hur kan skolan ledas och organiseras för att lärare i sina yrkesroller ska bli forskande lärare och vad säger vetenskapssamhället om forskande lärare som begrepp?
  • Vilka forskningsfrågor formuleras av lärarna när de själva får välja och vad kan vi lära av detta?
  • Hur kan ledning på lokal och central nivå arbeta tillsammans för att skapa förutsättningar för skolor att bli forskande skolor?

Konferensen bjuder på spännande möten mellan oss som arbetar i praktiken med undervisning, skolledning och ledning av vetenskapligt arbete. Det är mötet mellan skolkunskapen och vetenskapen som står i fokus på konferensen och med det vill vi visa hur det kan gå till att utveckla en skola med undervisning som vilar på vetenskaplig grund där den vetenskapliga metodologin kan formas och formges med viljan att skapa ett gemensamt vetenskapligt språk för lärarkollektivet.

Programmet och anmälan hittar du här och i menyn till höger.

Några av våra talare

Ulla Runesson Kempe, seniorprofessor i pedagogik

ulla-runesson-kempe-webb165.jpg

Ulla Runessons forskningsintressen är lärande och undervisning, särskilt inom matematik. Hon har varit involverad i att introducera learning study – en teori-informerad version av lesson study – i Sverige. Hon har ansvarat för flera forskningsprojekt som involverar lärare som forskare. Hennes doktorsexamen var den första där variationsteori om lärande användes och hon har varit engagerad i utvecklingen av teorin sedan dess. Hon har varit involverad i flera internationella forskningsprojekt som studerar och jämför klassrum i olika länder. Ulla Runesson är seniorprofessor vid Högskolan i Jönköping och gästprofessor vid Wits School of Education, University of the Witswatersrand, Johannesburg, Sydafrika.

Lyssna på Ulla Runesson på Lärarakademins forskningskonferens!

Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket

Peter-Fredriksson_165.jpg

Peter Fredriksson utnämndes av regeringen till generaldirektör för Skolverket 2017. Han har varit skolchef i Sollentuna och utbildningsdirektör i Södertälje kommun. Fredriksson är utbildad ämneslärare i svenska och historia och har tjänstgjort som lärare, biträdande rektor och rektor.

Peter Fredriksson föreläser på Lärarakademins forskningskonferens!

Tomas Kroksmark, professor emeritus

Tomas Kroksmark

Tomas Kroksmark arbetar med att utveckla den svenska skolan, bland annat genom samarbeten med skolforskare i Finland, Singapore, Sydkorea och lärare i Sverige. Kroksmark är engagerad i ett antal skolutvecklingsprojekt som utgår från att en lärare bara kan undervisa på säker grund om denne vet hur eleverna lär sig och anpassar sin undervisning efter den kunskapen. För att nå dit måste lärare kunna forska på sin undervisning och beskriva sina resultat.

Möt Tomas Kroksmark på Lärarakademins forskningskonferens!

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.