Kartläggning och placeringKartläggningFör att en nyanländ elev ska kunna få en lämplig placering och lämplig undervisning under den tid som hennes eller hans kunskaper inledningsvis bedöms, behöver huvudmannen skapa bra förutsättningar för skolledare vid skolenheterna. Elevens rektor fattar beslut om studiehandledning i enlighet med rådande styrdokument samt kommunala beslut som gäller i Nacka kommun. Studiehandledning på modersmålet kan ges, antingen i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd. Extra anpassning – Om det endast är språket som är nyckeln till elevens fortsatta kunskapsutveckling, så räknas studiehandledning som en extra anpassning och skrivs direkt in i elevens IUP (Skollagen 3 kap. 2 § och 5a §). Särskilt stöd – Om skolan bedömer att insatserna är av sådan ingripande karaktär att det inte enbart är språket som hindrar elevens kunskapsutveckling, måste elevens behov utredas av skolan. Om studiehandledning då är en del av insatsen, ska detta skrivas in som en av åtgärderna i elevens åtgärdsprogram (Skollagen 3 kap. 6-12 §). Läs mer om när studiehandledning på modersmålet kan ges som extra anpassning eller när det ska ges som särskilt stöd, sidan 16 i Skolverkets publikation: |
STUDIEHANDLEDNINGBestämmelser om studiehandledning på modersmålet Studiehandledning på modersmålet regleras i 5 kap. 4 § skolförordningen:
|
Studiehandledningen syftar till:
Målsättningen för studiehandledning är:
Förutsättningar för lyckad studiehandledning:
|
Lärargruppen
Studiehandledning kan organiseras på olika sätt. Elevens behov kan variera över tid
Framgångsfaktorer för studiehandledning på modersmålet är:
|
Studiehandledning stödjer undervisning i olika ämnen, stimulerar språkutveckling och ges på modersmålet (eller tidigare undervisningsspråket) till elever som inte till fullo kan följa undervisningen i klassen. Studiehandledning kan rikta sig till två olika grupper av elever: nyanlända elever samt elever som inte klarar av uppsatta mål. Modersmålsundervisning och studiehandledning:
Vilka elever har rätt till studiehandledning?
Utvärdering Det är viktigt att studiehandledning utvärderas och följs upp. Studiehandledaren och skolan kan göra en gemensam utvärdering eller separata utvärderingar. Studiehandledningen är det viktigaste verktyget vid undervisning av nyanlända elever, menar professor Nihad Bunar på barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Men hur gör man för att få det att fungera i praktiken, även om det inte finns någon tillgänglig studiehandledare? |
Sidan uppdaterades: