Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Anmälan vid kränkande behandling

I systemet Anmälan kränkande behandling ska alla händelser där ett barn/en elev kan ha utsatts för kränkande behandling anmälas. Detta gäller även om ett barn/en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling av en medarbetare.

Så här gör du för att anmäla

Använd Nacka-PC inte Chromebook och Mac. Logga in med BankID eller Mobilt BankID, Freja eID+, Nacka eID (Nexus Smart ID).

Observera om du inloggad mot andra nät (t.ex ditt WIFI hemma eller övriga nät) och använder en Nacka-PC behöver du först ansluta till Nackas VPN-lösning (FortiClient alt. NackaVPN).

Alla medarbetare kan göra en anmälan i systemet, inget användarkonto krävs.

Nyanställda chefer får information om sin användarprofil till systemet vid central introduktionsträff och får sedan ett mejl från
nkssupport@nacka.se som bekräftar att man är registrerad som mottagare av anmälningar i systemet och för vilka förskolor/skolor.

Har du frågor om systemet kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se.

Logga in i Anmälan kränkande behandling

Mellanrum.PNG

Om anmälan av en händelse

  • Händelsen ska anmälas i systemet samma dag eller senast inom 1–2 dagar.
  • Uppgifter som ska lämnas är bland annat förskolans/skolans namn, datum för händelsen, namn på berörda av händelsen och kort om vad som hänt.
  • Det är viktigt att uppgifterna i anmälan och i utredningen är sakliga och inte innehåller värderande omdömen om de inblandade i händelsen. Det krävs inte ”bevis” innan en anmälan registreras.
  • Systemet uppfyller krav utifrån GDPR och det är möjligt att lämna fullständiga personuppgifter på personer som är inblandade i händelsen då systemet är krypterat.

Mellanrum.PNG

Utbildning i Nacka Academy

I vår utbildningsplattform Nacka Academy hittar du som chef och medarbetare utbildningen Förskolan och skolans arbete mot kränkande behandling som beskriver både hur anmälan och utredning görs.

Logga in i Nacka Academy och gå utbildningen

Så här loggar du in i Nacka Academy

Skolledare och administratörer i skolan har en personlig inloggning och loggar in med sin e-postadress (fornamn.efternamn@nacka.se)

Lärare i grundskolan och gymnasiet kontaktar nkssupport@nacka.se  för att få en personlig inloggning.

Förskolor har gemensamma konton på respektive enhet. Kontakta Nackas kommunala skolors support för att få inloggningsuppgifterna: nkssupport@nacka.se 

Har du ett konto och har glömt ditt lösenord? Använd funktionen "Glömt lösenord?" på inloggningssidan.  Om detta inte fungerar kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se.

Glömt lösen - Nacka Academy.png

Mellanrum.PNG

Användarstöd

För skolledare om att anmäla, utreda och åtgärda kränkande behandling

För dig som är skolledare finns detaljerad information om att anmäla, utreda och åtgärda kränkande behandling i Rektorshandboken.

Information om personuppgiftsbehandling i Anmälan kränkande behandling.

Vanliga frågor och svar

Är du chef och saknar en förskola/skola i systemet?

Kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se

Hur gör jag om jag som chef inte får aviseringar från systemet?

Kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se

Jag får upp felmeddelandet bad request vid inloggning, vad gör jag nu?

Rensa webbläsarens historik och prova att logga in igen. För instruktioner om hur du rensar historiken kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se och ange i mejlet vilken webbläsare du jobbar i.


Hur får jag som chef veta att ett ärende har anmälts i systemet?

Är du registrerad som mottagare av anmälningar i systemet så kommer du att få ett mejl när ett ärende har skapats, uppdaterats eller avslutats.

Har du frågor kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se

Support

Kontakta Nackas kommunala skolors support: nkssupport@nacka.se.

För att snabbare få hjälp när du kontaktar Nackas kommunala skolors support ber vi dig att:

  • Skriv i ämnesraden vilket system du vill ha hjälp med.
  • Beskriv felet så detaljerat som möjligt. Har du försökt att lösa problemet själv beskriv gärna vad du har gjort.
  • Om möjligt ta ett skärmklipp på hela skärmen där du uppmärksammat felet som du klistrar in i mejlet till supporten.
  • Ange vilken webbläsare du befinner dig i.

Sidan uppdaterades: