På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor
Skapa gärna konto för att spara genvägar och följa nyheter.
Dataskyddsförordningen (även kallad GDPR - General Data Protection Regulation) reglerar hur vi ska behandla personuppgifter. För att anpassa våra arbetsprocesser och våra IT-system till dataskyddsförordningen fokuserar vi på 12 prioriterade områden. Dessa och andra områden finns beskrivna mer utförligt och det finns även mallar som stöd för att underlätta arbetet.
Utbildningen som SKR anordnar riktar sig till dig som jobbar inom kommun, landsting eller regioner och ger praktiska exempel på vad du bör veta och göra enligt det nya regelverket. Denna basutbildning som avslutas med ett test ger dig grundläggande kunskaper om GDPR och hur det nya regelverket påverkar din arbetsdag och din organisations rutiner!
Här hittar du en sammanställning av vanliga frågor och svar om personuppgifter och behandling av dessa utifrån dataskyddsförordningen (GDPR) och kompletterande lagstiftning.
Här hittar du en sammanställning av vanliga frågor och svar om personuppgifter och behandling av dessa i skolan.
Alla personuppgiftsansvariga (respektive nämnd) ansvarar för sina personuppgiftsbehandlingar. Alla behandlingar ska finnas i ett gemensamt register och de olika enheterna/verksamheterna är i sin tur ansvariga för att registret både är kvalitetssäkrat och uppdaterat. Nacka kommuns register ligger i ett system som heter Draftit. Här registrerar vi all behandling av personuppgifter, både det som sker i system och manuellt.
Dataflödesanalys, Säker e-posthantering, Information om registerutdrag, Instruktion och mall personuppgiftsbiträdesavtal, Konsekvensbedömning, Information till registrerad om personuppgifter, Guide, rutin och stöd för att identifiera och rapportera personuppgiftsincidenter, Samtycke för behandling av personuppgifter.
Information om Nackas kommunala skolors utbildning i GDPR.
Här hittar du information om hur informationssäkerhetsarbetet i Nacka kommun bedrivs. Med hjälp av olika guider kan din verksamhet analysera och bedöma hur ni vill skydda den information ni hanterar. Se också rutiner för informationssäkerhet och Nacka kommuns informationssäkerhetsstrategi (dokumentet gäller för samtliga nämnder, enheter, produktionsverksamheter och kommunala bolag).
Informationsklassning och systemsäkerhetsanalys (KLASSA), Kontinuitetsplanering, Säker behörighetstilldelning, Lagringsalternativ, Riskanalys informationssäkerhet.
Här finns information om och länkar till Nacka kommuns utbildningar i informationssäkerhet, samt länkar till externa utbildningar. Utbildningen består av sju lektioner och tar cirka fem minuter att genomföra per lektion. Du kan ta del av lektionerna i din dator, padda eller mobiltelefon.
På denna sida kan du läsa om hantering av information, hur man arbetar med informationshanteringsplaner (ihp) samt de gemensamma och enhetsspecifika ihp:er som är beslutade. Se informationshanteringsplaner för Kommunal förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem och gymnasium.
Med hjälp av verktyget Säkra meddelanden kan du som är anställd i Nacka kommun skicka och svara på meddelanden med känslig information på ett säkert och lagenligt sätt. Arbetssättet påminner om Mina meddelanden som används bland myndigheter och banker med flera. Det krävs inloggning både för att skicka och läsa meddelanden.
Nacka kommuns dataskyddsombud, DSO, har som huvudsaklig arbetsuppgift att granska kommunens efterlevnad av dataskyddsförordningen vilken i grunden reglerar medborgarnas rätt till ett privatliv. Ett DSO är bland annat kontaktperson för allmänheten gällande dataskyddsfrågor.
Sidan uppdaterades: