Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Fjädernpristagare

Här presenterar vi våra Fjädernpristagare genom åren, med kort beskrivning av deras utvecklingsarbete och länk till artikeln på Skolporten.

Här är Några av våra fjädernpristagare!

Klicka på bilden om du är nyfiken på vilken artikel som döljer sig bakom personen/personerna!

Veronica och Linda NG.jpg

KatarinoLisa Samsk.jpg

.

.

Nedan kan du läsa om alla våra pristagare som belönats med Fjädern 2007-2018. Artiklarna om deras utvecklingsarbeten finns presenterade på Skolportens samlade sidor om forskning.

2018 års pristagare blev klara med sina artiklar under vår-vintern. Diplomen till alla19 pedagoger/lärare som bedrivit utvecklingsarbete och skrivit de åtta vinnande artiklarna fick sina diplom av produktionsdirektör Einar Fransson på NES-mässan 21 mars i NackasStrandmässan.
De kommer att publiceras här och på http://www.skolporten.se/forskning/skolutveckling.

Alla 2018 års pristagare i text och bild (PDF-dokument, 630 kB)

2018

Intervjuprojekt skapar motivation och integration. Ökad inre motivation men också integration på skolan. Det är resultatet av ett årligt återkommande intervjuprojekt med elever på naturvetenskapliga programmet och språkintroduktion på Nacka gymnasium, visar lärarna Linda Uddenfeldt och Veronica Wirström.

Att vända en negativ trend med råttor och sköldpaddor - ett salutogent arbetssätt Med hjälp av ett kollegialt samarbete med fokus på positiv förstärkning kunde lärarna på Saltsjöbadens Samskola bryta en negativ trend i två stökiga klasser. Eleverna fick ett bättre klassklimat och ett ökat studiefokus. Det konstaterar Lisa Petterson och Katarina Åkerman Gustafsson.

Digital kompetens, kodning och teknik på fritidshemmet. Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork. Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola.

Entreprenörskap på riktigt tillsammans med näringslivet. Genom att involvera det lokala näringslivet blev kursen entreprenörskap och företagande både roligare och mer verklighetsförankrad. Det konstaterar ekonomilärarna Carl-Petter Bergh. Magnus Klang och Lars Vimre på Nacka gymnasium.

Ökat politiskt engagemang med upplevelsebaserat lärande. Den kommunalpolitiska processen undervisas bäst genom upplevelsebaserat lärande. Det konstaterar gymnasielärarna Peter Djerv och Mats Johansson på Nacka gymnasium som skrivit en artikel om hur de väckte eleverna politiska engagemang.

Elever från hög- och lågstadiet möts i lyckat sagoskrivande. Tydligt syfte och noggrann tidsplanering ligger bakom ett lyckat samarbetsprojekt där låg- och högstadieelever skrivit och illustrerat sagor tillsammans. En av framgångsfaktorerna är när eleverna får bli läranderesurs för varandra menar ansvariga lärare Marina Backe, Elisabeth Henrysson, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan.

2017

Ett lyft för språket på fritids, Anneli Björkman och Linda Björkman
Arbetet med att öka den språkliga medvetenheten på fritids gav tydliga resultat i form av ett stärkt samarbete mellan lärare och fritidspersonal – med språket i fokus.
Anneli Björkman är fritidspedagog och utvecklingsledare, Linda Björkman är lågstadielärare och förstelärare. Boo Gårds skola.

Erfarenheten som bas och motivation för lärandet - en bildningsresa med gymnasieelever till Uganda, Jenny Segerberg och Kari Mailniemi
Genom att knyta ämneskurser till en studieresa ökar både engagemang och motivation.
Kari Maliniemi är lärare i entreprenörskap, psykologi och samhällskunskap och Jenny Segerberg är lärare i engelska, spanska och kommunikation på YBC

Snipp, snapp, snut – är denna saga verkligen slut? Johanna Adellian, Vilans skola
En studie om att skriva berättande texter med fungerande avslut
Johanna Adellian är lärare i Sv/So i åk 1–7.

Jul Yalla Jul - Musikprojekt. Anders Kedhammar, Fisksätraskolan
Musikprojektet där sexton elever från olika årskurser deltog, ökade känslan av sammanhang och meningsfullhet hos eleverna.
Anders Kedhammar är lärare i musik och samhällskunskap och arbetar som skolutvecklare på Fisksätraskolan.

Retorik - språkutvecklande och gruppstärkande. Monica Ölander, Boo Gårds skola
"Det handlar om ett retorikprojekt i min klass under en vårtermin i femman samt höstterminen i klass 6. Syftet var att träna på att diskutera, tala inför andra och att utveckla sitt språk. Men också att det skulle vara lustfyllt, tillåtet att ”göra bort sig” och gruppstärkande."
Monika Ölander är lärare i engelska och svenska i åk 4-6.

Daidalos labyrint. Jenny Sörman Kullnes, Saltsjö-Duvnäs förskolor
Kan barns inflytande och lärande på förskolan utvecklas genom ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö? I projektet om Daidalos utvecklades barnens inflytande och lärande visar förskollärare Jenny Kullnes i sin utvecklingsartikel.

Spel i undervisningen. Åsa Girgensohn, Björknässkolan
Spela sig till lärande, går det? Ett ämnesövergripande projekt med datorspel som verktyg som visade att när dataspelet Minecraft kom in i klassrummet ökade elevernas engagemang.
Åsa Girgensohn är förstelärare och undervisar i fysik, kemi, biologi, teknik, matematik och bild på Björknässkolan i Saltsjö-Boo.

3D-MODELLERA MERA! En undersökning av 3D-modellering inom slöjdämnet
En 3D-skrivare i textilslöjden utökar inte bara antalet formgivningssätt, fler elever blir också intresserade av ämnet. Slöjdläraren Mikaela Assmundsson på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om hur hon arbetat med 3D-printing och 3D-modellering på textilslöjden.

2016

Kodning på schemat väcker mersmak hos eleverna

Under ett läsår avsatte matematikläraren Jenny Wickholm och IT-administratören Alexander Hermansson tid för programmering i en klass fyra i Nacka. Resultaten visar att eleverna både fick större förståelse för geometri och blev bättre på problemlösning genom att lära sig felsöka i sin kod. Jenny och Alexander arbetar på Sigfridsborgsskolan i Älta.

Är muntlig framställning en tidlös kompetens?
Muntlig framställning är en tidlös kompetens som alla elever behöver få med sig ut i livet, resonerade läraren Ann Harmon. Därför beslutade hon att arbeta fokuserat med just detta under två terminer – och det gav tydliga resultat i betygen. Ann Harmon är förstelärare och arbetar på Skuru Skola.

Musiken gav nyanlända bättre språkförståelse och självkänsla
Med hjälp av musikterapi fick de nyanlända eleverna en djupare språkförståelse och lättare att klara av andra ämnen. Dessutom vågade de ta mer plats i skolan. Musiken är ett utmärkt medel för integrering säger Ulrica Roald som är förstelärare och lärare i musik och musikterapi i åk 4-9 på Saltsjöbadens Samskola

Konkreta matriser effektivt verktyg i svenska
Konkreta lärandematriser med tydliga nivåskillnader och kriterier för kamratbedömning har blivit självklara verktyg i svenskundervisningen för Anna-Karin Lundblad och Jakob Tham i Sickla skola i Nacka. – Matriserna skapar både motivation och tydlighet, säger Jakob Tham.

Bokprojektet utvecklade samarbetet mellan barnen
Jessica Fredins utvecklingsartikel handlar om en skapande språkresa på en förskola i Nacka. Inspirerade av filmen Frost skapade barnen en ljudbok med bilder och sång – och en teaterföreställning. Jessica arbetar på Igelboda förskola.

Mer kreativitet med videofilmer i slöjden
Lugnare klasser och mer tid för kreativa processer. Resultaten blev enbart positiva när slöjdlärarna Mikaela Assmundsson och Emelia Pierrou på Myrsjöskolan i Nacka införde videobaserade instruktionsfilmer i slöjden.

Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang
Att koppla skolämnen till aktuella samhällsfrågor ökar elevers kunskap och engagemang, visar Stina Ekmarks och Emma Söderholms artikel. I deras ämnesövergripande projekt fick en grupp elever åka till Grekland och dela ut förnödenheter till flyktingar, medan den andra delade ut mat till EU-migranter i Orminge.

2015

Arbeta språkutvecklande i fysik och svenska med IKT
"Mot rymden via cyberspace” är ett ämnesövergripande projekt i ämnena fysik och svenska med syfte att utveckla elevernas kommunikationsförmåga och digitala kompetens. Artikeln, skriven av Annelie Adolfsson och Lisa Petterson i Nacka, riktar sig till lärare i årskurserna 4-9 som vill arbeta språkutvecklande i sina ämnen.

Naturvetenskapligt utforskande i förskolan
Traditionellt utesluts ofta möjligheten att lära sig till exempel matematik och naturvetenskap med kroppen. Men många aktiviteter i förskolan handlar om att lära med just kroppen och alla våra sinnen. Ann-Sophie Petersen som arbetar på Condorens förskolorbeskriver i sin artikel ett försök att i deras förskola anlägga ett transdisciplinärt sätt att se på lärande.

Kamrathandledning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers kunskapsutveckling
Kan elever komma längre i sin kunskapsutveckling om de utvärderar både sin egen och sina kamraters arbetsinsatser i skolan? Förstelärarna Camilla Björkman och Mia Hasselblad gav sina elever ett verktyg för utvärdering, och beskriver i denna artikel vilken effekt det fick på elevernas lärande. Camilla och Mia arbetar på Myrsjöskolan 7-9.

Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet
Näthat, trakasserier och mobbning, för att inte nämna källkritik och upphovsrätt: Internet har sina utmaningar. Lärarna Else-Marie Lagerlöf och Karin Chalias genomförde ett projekt för att deras eleverna skulle få verktyg att utvecklas till förnuftiga internetmedborgare och medieproducenter, väl medvetna om sina rättigheter och skyldigheter

Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer
Musikläraren Ulrica Roald ville förbättra ensemblespelet i klassrummet, men var mån om att ljudmiljön inte skulle bli skadlig och att de akustiska instrumenten inte skulle ta allt ljudutrymme och dränka de övriga instrumenten. Lösningen blev en mixer – och en musikundervisning utöver det traditionella. Ulrika Roald är musiklärare på Saltsjöbadens Samskola.

Elever skriver på Wikipedia: Om att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt
Vad kan elever lära sig genom att skriva och publicera artiklar på Wikipedia? Läraren Gunnel Thydell beskriver i denna utvecklingsartikel hur eleverna ökade sin informationskritiska kompetens genom att söka information, läsa vetenskaplig text samt bearbeta och producera egna texter.

Drömmen om Amerika
Drömmen om Amerika: Ett arbete om den stora emigrationen från Sverige till Nordamerika tolkat genom autentiska amerikabrev. Lärarna My Ekander och Cajsa Hansen på Myrsjöskolan berättar i denna artikel om ett ämnesövergripande projekt i svenska och historia i årskurs 8. Genom att arbeta med autentiska amerikabrev fick eleverna möjlighet att lära känna människorna bakom historieböckernas fakta.

Bättre samtal på moderna språk med speed-dating
Speed-dating visade sig vara en bra form för att få eleverna i moderna språk att utveckla sin kommunikation. Lärarna David Aguirre Alvarado och Cajsa Hansen på Myrsjöskolan i Nacka har sett sina elever bli mer självsäkra som målspråkstalare.

2014

”Läsförståelse är nyckeln till alla andra ämnen”
Genom systematiskt arbete med lässtrategier ökade antalet godkända elever från 40 till 100 procent på ett halvår. Högstadieläraren Helena Eklund på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om sitt läsprojekt i årskurs 7.

Entreprenöriellt lärande med iPad: Vårt företag – ett ämnesövergripande arbetslivsprojekt
Lisen Bolander och Pernilla Selenius har skrivit en artikel om hur de integrerade entreprenörskap i undervisningen i projektet Vårt företag, där elever i årskurs 7 fick prova på hur det är att starta ett eget företag.
Lisen Bolander är legitimerad lärare i svenska, engelska och franska i åk 4-9 samt förstelärare i digitala verktyg och arbetar på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Pernilla Selenius arbetade som slöjd- och spanskalärare på Myrsjöskolan, numera biträdande rektor på Stavsborgsskolan i Nacka.

Bättre utveckling med gemensamma lärvägar för grundsärskoleelever
Lärarna Therese Lindahl och Åsa Ekstam förbättrade utvecklingen i klassen genom att använda sig av gemensamma lärvägar för sina grundsärskoleelever som läser efter två olika kursplaner. I en utvecklingsartikel berättar de om sitt arbetssätt.
Åsa Ekstam och Therese Lindahl arbetar som lärare i grundsärskolan på Eklidens skola i Nacka kommun.

Särbegåvade elever behöver utmaning
Särbegåvade elever som är utagerande eller har tappat intresset för skolan kan få tillbaka motivationen med hjälp av att arbeta med svårare frågeställningar och mer avancerat material. Det menar Ansa Messner och Ingrid Wissting som tillsammans har skrivit en utvecklingsartikel om sitt arbete med särbegåvade elever.
Ansa Messner och Ingrid Wissting arbetar på Igelboda skola

Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande
Lusten till lärande ökar när elevernas favoritböcker sätter agendan. Det visar ett ämnesövergripande projekt i svenska och SO under ledning av svensklärare Karin Chalias och Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.

”Kanske bara prata med dem…” Ett utvecklingsarbete om hur skolan kan främja skolnärvaro
Skolan är bra på att rapportera skolfrånvaro – men mindre bra på att prata med föräldrar och elever om varför eleven inte kommer till skolan.
Loredana Ciambriello och Lisa Norming på Björknässkolan i Nacka.

Synligt lärande. Erfarenheter av att använda små whiteboards i undervisningen
Mikael Sjöström har skrivit en utvecklingsartikel om hur användandet av whiteboards dels fått eleverna mer aktiva, dels gjort det lättare för läraren att få koll på att alla hänger med på lektionerna.
Mikael Sjöström är förstelärare, IT-pedagog och SO- och svensklärare. Han arbetar på Neglinge skola

Öppen matematik – Om att öppna upp matematiken i undervisningen
Vi mattelärare får ofta kritik för att vi har för statisk undervisning, så jag vill visa på hur en dynamisk undervisning kan se ut. En undervisning som öppnar upp matematiken för eleverna, jag kallar det Öppen matematik.
Stefan Lindström är matematiklärare i årskurs 7-9 på Eklidens skola i Nacka

Nacka Stories. Utvecklar och motiverar elevers läs- och skrivutveckling med nya digitala möjligheter
Jeanette Dierks har tillsammans med tre kollegor skrivit en utvecklingsartikel om hur deras arbete med Nacka Stories, en digital plattform, utvecklat elevernas läs- och skrivförmågor.
Jeanette Dierks, förstelärare åk 1-3 på Myrsjösskolan: jeanette.dierks@nacka.se
Carina Ehn. förstelärare åk 1-3 på Björknässkolan: carina.ehn@nacka.se
Lisa Myrup, åk 1-3 lärare på Stavsborgsskolan: lisa.myrup@nacka.se
Birgitta Wollin, förskollärare i liten undervisningsgrupp åk 1-6 på Björknässkolan: birgitta.wollin@nacka.se

QR-koden som guide – En stadsvandring iVästra Orminge
Artikel nr 16 2014: Med hjälp av QR-koder tog sig Myrsjöskolan i Nacka an ämnet hembygd. Resultatet blev en stadsvandring som uppskattades stort av både elever och boende i närområdet.
Agneta Krohn, Emma Söderholm och Stina Ekmark, Myrsjöskolan

Digitalt rollspel i religion. En designteoretisk analys
Artikel nr 13 2014:Läraren Veronica Wirström använder sig av digitalt rollspel i religionsundervisningen. Arbetssättet gör att eleverna blir mer nyfikna och engagerade i ämnet när de går in en roll, konstaterar hon.
Veronica Wirström undervisar i religionskunskap, svenska och filosofi på Nacka Gymnasium

2013

Pristagarna 2013 finns filmade på YouTube>>

Att få elever intresserade av demokrati och hållbar utveckling

Artikel nr 5 2014: 15-åringar debatterar hållbar utveckling i Turkiet
Emma Söderholm och Stina Ekmark, Myrsjöskolan

IUP-lektioner ger ökat fokus och mer glädje
Artikel nr 7 2014: IUP – ett levande dokument i den dagliga undervisningen
Mikaela Högskoog och Ulrika Hjertzell, Sågtorpsskolan

Att arbeta ämnesövergripande med Storyline och IKT
Artikel nr 4 2014: Att arbeta ämnesövergripande med Storyline och IKT
Carl Emanuelsson och Marlene Halvarsson, Saltsjöbadens Samskola

Många metoder och verktyg i musikundervisningen gav resultat
Artikel nr 3 2014: Musik ska byggas av planering. Att planera process och bedömning i ämnet musik
Mats Sandborgh och Karl Larsson, Skuru skola

Pedagogiska planeringar utvecklar bedömning och undervisning
Artikel nr 1 2014: Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk
Ulrika Andersson, Saltsjöbadens Samskola

Tuff fjälltur ökade motivationen och antalet godkända elever
Artikel nr 10 2014: Naturkunskap i fält
Jonas Kemi, Nacka Gymnasium

2012

”Skolans ansvar slutar inte vid skolgårdsstaketet längre”
Artikel nr 2 2013: IKT på fritids – ett socialt och kulturellt fenomen
Stina Hedlund och Linnea Malmsten, Sågtorpsskolan

VSL. Visual Self Learning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers lärande
Artikel nr 5 2013: VSL. Visual Self Learning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers lärande
Mia Hasselblad och Camilla Björkman, Myrsjöskolan

Hållbar utveckling vidgar ekonomiämnet
Artikel nr 8 2013: Ekologiska fotavtryck. Att förstå att hushålla med jordens begränsade resurser
Carina Bladh, Nacka Gymnasium

Hur IT kan användas i slöjdundervisningen
Artikel nr 6 2013: IT i slöjden. Hur kan IT utveckla trä- och metallslöjden?
Mikael Loikkanen, arbetade på Igelboda skola när artikeln skrevs.

Projektinriktat arbetssätt i förskolan
Artikel nr 5 2013: Förskolebarns frågor och undersökande står i centrum i det utforskande arbetssättet i förskolan.
Marina Borchert och Anette Lindberg, Saltängens förskola

Samarbete med företag väckte elevernas intresse för ingenjörsyrket
Artikel nr 4 2013: Vad gör en ingenjör? Ett unikt samarbete med Atlas Copco för att höja intresset för teknikämnen bland kommunens högstadieelever
Monica Seittu, Myrsjöskolan

2011

Att arbeta med IKT i SO
Artikel nr 10 2012: Vi reser genom Sverige – Att arbeta med IKT i SO
Sabina Zetterberg, Igelboda skola

Filmskapande i matten
Artikel nr 11 2012: Matematik och Youtube – Om filmskapande i matematikundervisningen
Åsa Girgensohn, Björknässkolan

Roligare NO och teknik med IT
Artikel nr 8 2012: IT i NO/teknik-undervisningen: Roligare NO och teknik med datorn i klassrummet
Helena Kvarnsell, Björknässkolan

Elevledda utvecklingssamtal
Artikel nr 4 2012: Elevledda utvecklingssamtal
Johanna Brolin Juhlin, Karin Eliasson Skarstedt och Marie Öhman Nilsson, Myrsjöskolan

Leken i fokus på fritids
Artikel nr 5 2012: Leken som grogrund för lärande – Aspekter på lek inom fritidshemmets verksamhetsområde
Per Wetterblad, Igelboda skola

Så kan surfplattan stödja lärandet i förskolan
Artikel nr 3 2012: Hur kan iPads stödja lärandet i förskolan? Om hur surfplattor kan möjliggöra arbetet med förskolans läroplan
Ursula Aglassinger, Eva-Mari Kallin, Christina Rudnik Norling, Sofia Strindholm.

2010

Att arbeta med elevdatorer i slöjden
Artikel nr 5 2011: iSlojd – Egen dator i slöjden. Keynote- och iMoviedokumentation i textilslöjden, åk 6
Anneli Skiöld, Igelboda skola

Att lära med Skype
Artikel nr 4 2011: Ett givande lärande med Skype. Ett klass- och ämnesövergripande projekt
Camilla Björkman och Mia Olsson, Myrsjöskolan

Att arbeta med åtgärdsprogram
Artikel nr 1/2012: Åtgärdsprogram och lärares synsätt. En kartläggning av problem och möjligheter i arbetet med att upprätta åtgärdsprogram i en högstadieskola.
Malin Adriansson, Myrsjöskolan

Lek som pedagogisk strategi
Artikel nummer 3 2011: En förskoleklass för barn med autism. Om struktur och lärande lek.
Lotta Lindström och Karin Gustafsson, Sickla skola

Små barn blir aktiva bokläsare
Artikel nr 2 2011: Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling
Gunvor Persson och Jessica Wallin, Kummelnäs förskola

Dataspel som appar
Artikel nr 1 2011: Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad
Stina Ekmarks elever, Myrsjöskolan

2009

Dokumentation – ett sätt att utveckla eleven
Artikel nr 12 2010: Dokumentation. Ett sätt att utveckla eleven
Alf Pettersson och Ida Johansson, Centrumskolan Björknäs

Gemensamma prov för bättre resultat
Artikel nr 10 2010: Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar.
Per Ericson, Max Ljungberg och Torsten Pihl, Myrsjöskolan

Matematik, IKT och musik
Artikel nr 9 2010: Ämnesintegration – Projekt med hjälp av matematik, IKT och musik
Karin Håkansson, Karin Eliasson-Skarstedt, Per Jönsson-Viberg, Myrsjöskolan

Brobygge mellan universitet och gymnasieskola
Artikel nr 8 2010: Brobygge mellan universitet och gymnasieskola. Om ett samarbets- och nätverksprojekt i ämnet tyska
Ewa Baedecke Yllner, Nacka Gymnasium

Bild av självförtroende
Artikel nr 7 2010: Bild av självförtroende. Om bildundervisningens betydelse i skolan
Ina M Andersson, Myrsjöskolan

Att utforma ett kreativt landskap
Artikel nummer 5 2010: Att utforma ett kreativt landskap. Ett utvecklingsarbete av miljön för barn i åldrarna 1-3 år
Mimmi Adolfsson och Karin Mattson

Musikämne mer än bara sång
Artikel nummer 4 2010: Musikundervisningen i skolan. Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt förbättrar elevernas resultat och upplevelse
Birgitta Torstensson, Neglinge skola

Vad kan en skola vara?
Artikel 5 2009: Vad kan en skola vara? Ett dokumentärteveprojekt om människan bakom olika samhällsfrågor
Två klasser på gymnasieskolan YBC. Ämnesövergripande dokumentärteve-projekt som utmynnade i en tv-kanal (YBC- TV).

2008

Hållbar utveckling i skolans närområde
Artikel 4 2009: Hållbar utveckling i skolans närområde. Problembaserat lärande och redovisningar som redskap i naturvetenskapsundervisningen i skolans närområde
Niklas Andrée, Niklas Hellgren, Max Ljungberg, Myrsjöskolan

Ordspråk utvecklar elevernas språk och känslor
Artikel 2 2009: Att arbeta med ordspråk
Ulrika Hansén, Boo Gårds skola. Ulrika har också skrivit ett läromedel om att arbeta med ordspråk.

Elevers inflytande på fritids
Artikel 1 2009: Elevers inflytande under fritidshemsverksamheten. Metoder för att få barn att bli mer aktiva och delaktiga i sin tid på fritids
Jarko Tuisku, Solsidans skola (Samskolan)

Det man lyser på växer
Artikel 3 2009: Det man lyser på växer
Annette Mogren, Älta skola

2007

Bilder säger mer än tusen ord
Artikel 6 2008: Bilder säger mer än tusen ord. Rörlig bild som metod att åskådliggöra verksamheten, kommunicera och levandegöra förskolans arbetssätt och barns utveckling.
Regina Bergendahl, Ängslyckans förskola (Barkbåten)

Hållbar utveckling
Artikel 10 2008: Hållbar utveckling. Praktiskt arbete på Sågtorpsskolan
Birgitta Pettersson och Gill Niklasson, Sågtorpsskolan

Elevers delaktighet i sitt eget lärande
Artikel nummer 11 2008: Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplane
Catharina Sahlén, Älta skola

Om praktiskt arbete med olika lärstilar
Artikel 8 2008: Lärstilar. Om praktiskt arbete med olika lärstilar
Maria Carlsson, Solsidans skola (Samskolan)

Lärande för hållbar utveckling
Artikel 7 2008: Ekologiska, sociala och ekonomiska studier av torskfisket i Östersjön. Ett konkret exempel för gymnasieskolan på ett lärande för hållbar utveckling
Rolf Eriksson och Susanne Mellvig, Nacka Gymnasium

Speech – ett retorikprojekt
Artikel 5 2008: Speech – ett retorikprojekt
Lars Gullbrandson och Mia Olsson, Myrsjöskolan

Internationellt språkutbyte
Artikel 4 2008: Internationellt språkutbyte. Hur kontinuerliga kontakter med en partnerskola kan skapa intresse och motivation samt utveckla och främja ungdomars språkförmåga i spanska och engelska
Anna R Lorentzon, Nacka Gymnasium

Projekt Urkult
Artikel 3 2008: Projekt Urkult, ett ämnesövergripande temaarbete i grundskolans
åk 7
Stina Ekmark, Lars-Gunnar Svenneke och Tore Mattsson, Myrsjöskolan

Klicka på bilden om du är nyfiken på vilket utvecklingsarbete som döljer sig bakom personen/personerna!

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.