Kursinnehåll: Kursen tar upp vad som behöver finnas med i en pedagogisk utredning och i ett åtgärdsprogram utifrån de riktlinjer som finns, samt vad som kan underlätta i skrivandet. Kursen tar också upp hur innehållet i de båda dokumenten behöver utformas för att skapa en tydlig röd tråd mellan elevens behov och de åtgärder som sätts in. Exempel ur innehållet: Pedagogisk utredning – presentation och diskussion av metoder för att skapa en tydlig gemensam struktur kring skrivandet som alla på skolan kan använda. Åtgärdsprogram – hur man kan utforma konkreta åtgärder som underlättar och skapar en tydlighet för alla inblandade vid genomförandet och i utvärderingen. I kursen varvas föreläsningspass och gruppdiskussioner. Utrymme kommer att finnas för erfarenhetsutbyte, att tillsammans diskutera svårigheter och utmaningar man stöter på i sitt skrivande samt dela goda exempel och tips.
Denna kurs kan även erbjudas för ett EHT-team, ett arbetslag eller en grupp specialpedagoger/speciallärare på en skola. Omfattning, tid och kursupplägg anpassas då efter gruppens önskemål/behov.
Målgrupp: Lärare, specialpedagoger och speciallärare i F-klass - åk 9, som ansvarar för upprättandet av pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram.
Föreläsare/kursledare: Carin Borg Arvidsson, specialpedagog, Barn och elevhälsan
Omfattning: 3 kurstillfällen, 2 timmar/tillfälle, dvs 6 timmar totalt
Tillfälle 1: måndag 15 februari kl.14.30-16.30
Tillfälle 2: måndag 22 februari kl.14.30-16.30
Tillfälle 3: måndag 1 mars kl.14.30-16.30
Lokal: Telefonstigen 2
Anmälan: http://nacka.proofx.se/yYiw6jlzKjrx5MXKXmRmjB/
Kostnad: 1500 kr/person
Sista anmälningsdatum den 1 februari 2021
Vid beställning för enskild skola, arbetslag etc. – använd istället denna länk: http://nacka.proofx.se/6PmxA5kD0RWWlPzLGx48FD/
Tyvärr kräver kartan en nyare webbläsare med javascript aktiverat för att fungera. Du kan alltid använda listvyn för att se aktuella evenemang.
Sidan uppdaterades: