Smarta lås till Nackas hemtjänstkunder

Smarta lås – nyckelfri hemtjänst – rullas nu ut till Nackas hemtjänstkunder. Det är en väl beprövad teknik som gör vardagen ännu tryggare.

Smarta lås rullas nu ut brett i hos hemtjänstkunderna i Nacka kommun. Alla nya hemtjänstkunder får ett smart lås installerat hemma, och vi byter ut låsen hos befintliga kunder.

Installationen av ett smart lås kostar inget för kunden.

Syns inte från utsidan

Det smarta låset monteras på insidan av bostadsdörren och syns inte från utsidan. Efter installationen fortsätter kunden och anhöriga att använda den vanliga nyckeln, medan hemtjänsten övergår till att använda det smarta låset via en säker app i tjänstemobilen.

Digitala nycklar i tjänstemobilen

Detta innebär en stor förbättring för hemtjänstpersonalen, som tidigare under sitt arbetspass behövde hantera en stor mängd fysiska nycklar. Nu finns alla kundernas nycklar digitalt i tjänstemobilen, och bara den som är i tjänst och som arbetar med kunden har tillgång till de digitala nycklarna.

Mindre administration – mer tid hos kunden

Den minskade hanteringen av fysiska nycklar gör att det blir mer tid hemma hos kunden och mindre administration – men fördelarna är att säkra lås gör vardagen tryggare för kunden:

– Smarta lås är en väl beprövad teknik som redan används i många andra svenska kommuner, berättar projektledaren Åsa Lundgren vid äldreenheten Nacka kommun:

– Vi installerar smarta lås för kundernas skull – de äldre och sköra – som vi finns till för.

Vill du veta mer om smarta lås i Nacka? Klicka här.

Film om smarta lås i Nacka

Är du nyfiken på hur smarta lås ser ut och hur de fungerar?
Titta på filmen här nedanför!