Nu kan du ta del av mål och budget för 2024 - 2026

I måndags fattade kommunfullmäktige beslut om mål och budget för 2024, vilket är kommunens huvudsakliga verktyg för planering och styrning. I alliansens förslag pekar de särskilt på satsningar på skolan, förstärkt arbete för en grönare och tryggare kommun, utökade reserver för att möta oförutsedda händelser och en skattesänkning.

Här kan du ta del av mål och budget för 2024 - 2026.

Nacka kommuns budget omsluter ungefär 8 miljarder kronor. Då kommunen växer med fler människor som betalar kommunalskatt skapas ett så kallat reformutrymme, vilket uppgår till 445 miljoner för 2024.

Det här är mål och budget

Mål och budget är Nacka kommuns främsta styrdokument. Det beskriver bland annat hur skattemedlen ska användas, vilka prioriteringar kommunen väljer att göra och vad Nackaborna kan förvänta sig av kommunen framöver. Här bestäms övergripande mål, skattesats, nivåer på checkar, taxor och avgifter samt hur resurser ska fördelas.