Årets Nackabo 2023 är Mokhliss Elkiraa (Fedel Surf)

Vinnaren i den 25:e upplagan av tävlingen Årets Nackabo är Mokhliss Elkiraa även känd som “Fedel Surf". Mokhliss beskrivs som en “osannolik vardagshjälte som på eget initiativ börjat städa sjöbottnar och stränder runt om i hela vår vattenrika kommun."

En glad och chockad vinnare fick beskedet av reportrarna på Nacka Värmdö Posten som meddelade den glada nyheten under en planerad överraskning i Nacka stadshus.

- Jag kan inte tro att det är sant! Vilken fantastisk ära och glädje att få känna ett sånt stöd och kärlek från Nackaborna. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, stort tack till alla som nominerat och röstat på mig.

Den 13 december klockan 15.50 i Nacka Forum koras Mokhliss Elkiraa formellt till titeln Årets Nackabo 2023 i samband med luciafirandet. Prisutdelare är kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau.

Årets Nackabo arrangeras sedan 1999 som ett samarbete mellan Nacka Forum, Nacka Värmdö Posten och Nacka kommun.