December

Stärkt gemenskap vid nya Tillgänglighetsforum

Nu har helt nya Tillgänglighetsforum på Nya Gatan i Nacka öppnat. Den nya föreningslokalen kommer att bli en viktig mötesplats för föreningar som arbetar med och för personer med funktionsnedsättningar.

Tillgänglighetsforums lokaler är särskilt utformade för att möta behoven hos föreningar som arbetar med och för personer med funktionsnedsättningar och den kommer även att vara tillgänglig för kommunens verksamheter.

En fast punkt för föreningar och deras medlemmar

Den nya föreningslokalen invigdes i veckan med festliga inslag som tårta och bubbel och invigningstal av Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, som klippte band under ceremonin.

– Vi är otroligt glada att Tillgänglighetsforum nu kan bli en fast punkt för aktiva föreningars möten, träffar, seminarier, utbildningar och annan samvaro för medlemmarna, berättar Helena Lindenius, chef för omsorgsenheten i Nacka kommun.

Ökad samhörighet och inkludering

Under hösten har Tillgänglighetsrådet i Nacka kommun redan hunnit hålla möte i lokalen och flera föreningar har arrangerat temakvällar för sina medlemmar i den nya lokalen.
– Tillgänglighetsforum kommer att bidra till att öka samhörigheten och stödet för personer med funktionsnedsättning, säger Helena Lindenius som avslutar:
– Lokalen ger oss på sikt möjlighet till ökad samverkan och inkludering och kommer att bidra till en känsla av gemenskap. Vi ser fram emot att lokalen kommer att användas fullt ut så att så många som möjligt kan få användning och glädje av den.

Fram tills nyligen har Handikappforum i tillfälliga lokaler fungerat som samlingsplats, men från och med nu så finns alltså ändamålsenliga Tillgänglighetsforum äntligen öppet i centrala Nacka.

Tillgänglighetsforum, Nya Gatan 8, Nacka

Klicka för att gå till karta på Google Maps.