Vill du vara röstmottagare i EU-valet?

Söndag den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Vi söker nu röstmottagare som vill jobba i våra vallokaler runt om i Nacka kommun.

Vad gör man som röstmottagare?

Du som röstmottagare gör det möjligt för väljare att utöva sin demokratiska rättighet – att kunna rösta i fria, hemliga och direkta val. Du bidrar till att röstmottagningen genomförs på ett korrekt och säkert sätt.

Det är myndighetsutövning att jobba som röstmottagare och du ansvarar för ordning i och i anslutning till vallokalen. Uppdraget som röstmottagare kräver ett hjälpsamt och vänligt bemötande samt stor noggrannhet.

I en vallokal jobbar sex röstmottagare. Av dem leder och fördelar en ordförande arbetet tillsammans med vice ordförande

På valdagen jobbar du från ca klockan 07.00, med flera raster, tills dess att alla röster är räknade sent in på natten.

Vad krävs av mig?

För att vara röstmottagare behöver du:

• Ha fyllt 18 år senast valdagen.
  • Tala god svenska.
  • Vara stresstålig, serviceinriktad och noggrann.
  • Kunna jobba från tidig morgon till sen kväll/natt.
  • Inte finnas med som kandidat på en valsedel för ett parti.

Här kan du läsa mer om att vara röstmottagare och göra en intresseanmälan.