Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Oktober

Tryggt och bra för integrationen att bo i privatbostad

Både de som hyr ut en bostad till kommunen och de som bor där känner sig trygga och tycker att lösningen är bra för integrationen, visar en undersökning som Nacka och Värmdö kommuner har gjort.

I Nacka bor cirka 150 vuxna och barn som anvisats hit av Migrationsverket i bostäder som kommunen hyr av privatpersoner. Bostäderna finns i alla delar av Nacka och består av hela eller del av villor, fritidshus och lägenheter.

Många vill göra en insats

Vissa uthyrare arbetar på annan ort och vill att någon tar hand om huset medan de är borta, någon annan har lite extra utrymme och vill gärna dela med sig. För några är det i första hand ett bra sätt att tjäna lite pengar på en bostad som inte används just nu. Men även om skälen till uthyrningen varierar har de flesta hyresvärdar något gemensamt: De vill göra en insats för integrationen och de tycker att det känns tryggt att ha kommunen som hyresgäst.

Totalt sett tycker 79 procent av de tillfrågade hyresvärdarna att uthyrningen har fungerat bra eller mycket bra, och 82 procent av alla som inte själva behöver bostaden när nuvarande avtalsperiod tar slut uppger att de är intresserade av att förnya kontraktet med kommunen.

Vill du också bidra till bättre integration och inkludering? Läs mer

Goda relationer

Även hyresgästerna är ofta nöjda med arrangemanget. Nästan alla (94 procent) anger att de känner sig trygga i bostaden och de flesta säger att de fått ett positivt bemötande av grannar och andra de möter i bostadsområdet. De allra flesta (85 procent) tycker också att den som hyr ut bostaden är hjälpsam och att de har god kontakt. Att som ny i Sverige bo hos en privatperson har också varit bra för integrationen, tror både hyresgäster och hyresvärdar. Tack vare vardagskontakterna är det lättare att lära sig svenska och få chans att komma in i samhället bättre.

Bra underlag för att förbättra rutiner

Detta var den första undersökningen i sitt slag som Nacka kommun genomfört, och innehållet kommer att användas för att fortsätta förbättra rutiner och information till både hyresvärdar och hyresgäster. Kommunen behöver bland annat bli bättre på att återkoppla med svar på frågor inom rimlig tid när en ny hyresvärd hör av sig. Att det finns en tydlig kontaktperson som det alltid går att vända sig till är ett annat önskemål, som kommunen nu har hörsammat.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av Enkätfabriken på uppdrag av Nacka och Värmdö kommuner under maj och juni 2017, som en del av vårt arbete med att utvärdera och vidareutveckla vårt sätt att arbeta med privata bostäder för sociala behov. Hyresvärdarna svarade först på ett antal frågor via ett webbformulär, som följdes upp med kvalitativa intervjuer med dem som tackat ja till detta. Hyresgästerna intervjuades per telefon med hjälp av tolk. Totalt svarade 33 av 39 tillfrågade hyresvärdar på webbenkäten och 24 deltog även i djupintervjuer. Med hyresgästerna genomfördes 16 intervjuer, av 36 tillfrågade personer.

Läs hela undersökningen här (PDF-dokument, 391 kB)

Fakta om bostadsförsörjning:

En stor del av kommunens bostäder för sociala behov används för att erbjuda nyanlända en bostad. Sedan 1 mars 2016 har alla kommuner ett lagstadgat ansvar att hjälpa ett visst antal personer som har fått uppehållstillstånd med en bostad att hyra de två första åren. Under 2016 har 337 nyanlända Nackabor flyttat in i bostäder fördelade över samtliga kommundelar. Hittills under 2017 har 309 av 370 personer flyttat in (t o m oktober).

Sidan uppdaterades: