Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Februari

Arbetsmiljö och hälsa - viktigt i en utmanande arbetssituation

Gruppchefen Johanna Lundqvist och skyddsombudet Hanna Arvinell har tillsammans med övriga 35 medarbetare på socialtjänstens barn- och familjeenhet fått kommunens utmärkelse för sitt systematiska arbetsmiljö- och hälsoarbete.

De har några av Nacka kommuns mest psykiskt krävande arbetsuppgifter - utredningar av barn och unga i Nackas socialtjänst. Men de trivs verkligen på jobbet! Hur kommer det sig?

Medarbetarna viktigaste resursen

Det finns förstås inga enkla svar, men chefen Johanna Lundqvist menar att grundtanken att medarbetarna är den viktigaste resursen som det därmed också ska investeras i. Därtill kommer en dynamisk kultur med ett tillåtande arbetsklimat och att gruppen har ett uttalat gemensamt syfte: Att stötta och skydda Nackas barn och ungdomar.

Johannas förhållningssätt och metoder har lett till att hon, de 35 anställda och skyddsombudet Hanna Arvinell är mottagare av en av Nacka kommuns arbetsmiljö- och hälsoutmärkelser 2022.

Genomtänkt kulturskapande

För den som arbetar inom socialtjänsten så kan arbetsdagarna bli både psykiskt och fysiskt påfrestande, med drabbande situationer och tjänstgöring under dygnets alla timmar.

I en sådan arbetsmiljö är det ännu viktigare att ledningen säkrar upp organisationen så att det finns stöd och tid för återhämtning, säger Johanna Lundqvist, som är gruppchef inom barn- och familjeenheten på Nacka kommuns socialtjänst, som betonar att medarbetarna är den absolut viktigaste resursen.

- Vi har hög kvalitet i vårt utredningsarbete och koll på ekonomi och andra ”hårda” delar, men för att nå så bra resultat så måste medarbetarna må bra.

Arbetsmiljön i fokus

Johannas utredningsteam är en arbetsgrupp som är ovanligt nöjda med sin arbetsmiljö, något som en låg personalomsättning och sjukfrånvaro vittnar om. Över 90 procent av medarbetarna rekommenderar Nacka kommun som arbetsgivare.

En bidragande faktor till framgångarna kan tillskrivas chefen Johanna Lundqvist, som under sina tre år på jobbet har gjort stor skillnad:

- Min idé är att medarbetare som mår bra, presterar bra. Det är så jag tänker kring alla delar i hur vi arbetar, säger hon och förklarar vidare:

- I alla beslut som jag fattar tar jag in frågan ”Vad betyder det här för arbetsmiljön?”. Vårt jobb – barn och unga i socialtjänstutredning – är ganska tufft. Därför är det ännu viktigare att medarbetarna mår bra, eftersom vi varje dag ska göra svåra bedömningar och avvägningar.

Chefen ger förutsättningar

- Det är ledningens ansvar att se till att medarbetarna tar sin egen hälsa på allvar för att kunna ta hand om andra, alltså de barn och ungdomar som vi finns till för. Allt som vi gör, gör vi för Nackas barn och unga.

Det kan betyda ett tillåtande klimat för att kunna ta sovmorgon efter en sen akutinsats på kvällen innan, eller extra friskvård för att kapa stress. Johanna Lundqvist betonar vikten av att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, så att det inte är upp till individen att ta ansvar, utan att det är organisationen som ska säkra upp om misstag begås.

- Då får vi som organisation gå in och se hur vi kan säkra upp så att det inte händer igen.

Huvudskyddsombudet Hanna Arvinell berättar att Johanna Lundqvists ledarskap inspirerar även andra arbetsgrupper inom den sociala omsorgsprocessen:

- Johanna föregår som chef med gott exempel och skapar en kultur där man får säga till om något skaver, och att man försöker lära av misstag i stället för att känna att man skulle bli bestraffad om något blivit fel. Klimatet är bra för att man kan prata om allt, även om man har olika åsikter.

Johanna i podd om hållbart ledarskap

Fler har uppmärksammat Johanna Lundqvist ledarskap och det engagemang som hon skapar med sina medarbetare.
Hör om det i podden “Health for wealth – en podd om hållbar hälsa på jobbet”:
Så stärkte hon medarbetarengagemanget – Health for wealth

Sidan uppdaterades: