Långsjöns förskola bedriver sin verksamhet utifrån givna styrdokument och grundar sin verksamhet på följande områden:
Långsjöns förskola arbetar för att främja barnens utveckling och lärande utifrån deras nuvarande intressen och behov. I vår utbildning är den pedagogiska lärmiljön en viktig del i vår undervisning som utvecklas utifrån barnens nuvarande intressen och behov.
Förskolan arbetar projektinriktat och skapar tvärgrupper för barnen vilket möjliggör att de möts i mindre sammanhang. Ett projektarbetes längd varierar i tid då det är processen som är den viktiga delen i undervisningen; inte resultatet.
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
Genom att anta ett gemensamt utforskande och inlyssnande arbetssätt tar vi tillvara varje barns olika sätt att tänka och göra. Vi strävar efter att barnen ska finna sin egen subjektivitet och se sitt eget inflytande i världen. Barnens inflytande ska öka med barnens ålder och mognad.
Barnen ska känna sin egen delaktighet och ses som en tillgång i gruppen. Pedagogisk dokumentation är ett centralt verktyg. Det synliggör vår verksamhet för barn och barn, för barn och pedagog, för pedagog och pedagoger, barn och familj samt pedagoger och familj.
Vi arbetar med "vänskapsblomman", samlingar, litteratur eller teater för att ge barn inflytande och förståelse för sig själv och andra språk och kulturer.
Sidan uppdaterades: