Hur förbereder jag mig?

Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre. När fler kan klara sig själva under de första dygnen vid en kris underlättar det för dem som är mest nödställda, till exempel äldre, sjuka och barn. Här nedan hittar du information om hur du kan öka din egen beredskap och samtidigt bidra till ett mer robust samhälle.

En kris kan drabba oss på olika sätt även om vi bor inom samma område. Fundera på vad just du kan behöva ha hemma utöver det mest grundläggande om olyckan skulle vara framme.

Vatten och mat

• Vattendunkar för att hämta vatten
  • Mat som klarar rumstemperatur (till exempel konserver)
  • Campingkök med bränsle, en grill kan användas utomhus

Värme och ljus

• Alternativ värmekälla, om möjligt
  • Ficklampa och extra batterier
  • Värmeljus och tändstickor
  • Varma kläder och filtar

• Radio med batteri
  • Telefonlista på papper med viktiga telefonnummer

Övrigt

• Husapotek med det viktigaste för dig
  • Hygienartiklar
  • Kontanter

Lär dig mer!

Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB) har uppdraget att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. MSB har samlat information om hur du förbereder dig för olika scenarier, checklistor för din egen beredskap i hemmet och många andra tips på hur du som medborgare kan bli mer förberedd inför en olycka eller kris.

Klicka här om du vill läsa mer om MSB:s råd till privatpersoner om exempelvis hemberedskap, brandsäkerhet och naturolyckor.

Här nedan kan du ta del av några av MSB:s filmer. Armbryterskan Heidi Andersson visar enkla tips för att skaffa en hemberedskap för hushållet.