Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Taggar, hashtags och emojies

Här samlar vi information om hur vi använder taggar, hashtags och emojies.

Taggar

Det är okej att tagga personer, företag, organisationer och andra aktörer om det är relevant för inlägget och för målgruppen av inlägget. Det handlar oftast om att vi lyfter en aktör, ett evenemang eller att någon blir citerad. Vi taggar inte ovanstående för att vi vill att de ska se inlägget, det får vi se till att de gör på andra sätt.

Hashtags

Hashtags används för att kategorisera innehåll och kan hjälpa inlägget få större spridning. Men använder du många och irrelevanta hashtags kommer du inte att skapa något bredare engagemang för innehållet. Det kan också uppfattas som spam både från plattformen och från de som nås av inlägget. Så ha alltid en tanke bakom vilka hashtags du använder.

  • På Facebook används inte hashtags särskilt frekvent, därför använder inte heller vi hashtags i våra inlägg.
  • På Linkedin används hashtags i större utsträckning. Vi använder hashtags sparsamt, framför allt för att samla innehåll så att det ska gå att följa ett specifikt ämne.
  • På Instagram finns det ingen sökfunktion för att hitta ämnen och därför används hashtags mer flitigt.
  • Kommunen använder inte hashtags ironiskt.
  • Vill du skapa en egen hashtags så bör det finnas ett långsiktigt tänk och uppföljning.

Emojies

Använd bara emojies för att förstärka ett budskap, aldrig för att ersätta ord, och tänk på att emojies kan ha olika betydelser för olika personer. Använd alltid sunt förnuft. Emojies i ett lättsamt inlägg kan lyfta innehållet men emojies i ett allvarsamt inlägg kan påverka förtroendet för kommunen negativt.

Sidan uppdaterades: