Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Alabastern

InfoMentor

Vi använder den digitala plattformen InfoMentor för att underlätta kommunikationen mellan förskolan och hemmet. Detta gör det lättare för vårdnadshavare att följa med i barnets vardag och utveckling och det stärker samarbetet mellan hem och förskola.

Som vårdnadshavare får du en personlig inloggning, oftast via BankID. Via InfoMentor kan du bland annat: där du kan göra frånvaroanmälningar samt bland annat kan ta del av:

  • lämna frånvaroanmälning
  • läsa om nyheter och information från förskolan
  • ta del av dokumentation av både barngruppens och ditt barns lärande och utveckling

Daglig kontakt

Den dagliga kontakten med dig är viktig för oss, både för att skapa en god relation och för att tillsammans följa ditt barns utveckling. Vid lämning och hämtning finns det möjlighet till ett kortare samtal, och om du vill prata mer i lugn och ro är du varmt välkommen att boka en tid med någon av avdelningens pedagoger.

Utvecklingssamtal

En gång per läsår erbjuder vi ett längre utvecklingssamtal där vi tillsammans samtalar om ditt barns trivsel, intressen och utveckling. Samtalet är ett tillfälle att dela tankar och reflektioner kring barnets vardag i förskolan samt att stärka relationen mellan hemmet och förskolan.

Utvecklingssamtalet utgår från pedagogisk dokumentation som samlats under året, vilket ger en konkret bild av barnets lärande och utveckling. Beroende på barnets ålder och mognad kan barnet själv vara delaktigt i samtalet.

Föräldraråd

Föräldrarådet är ett forum för dialog och samarbete mellan vårdnadshavare och förskolan. Här diskuteras övergripande frågor som rör hela verksamheten, till exempel pedagogisk inriktning och utvecklingsområden.

Syftet är att skapa förståelse och delaktighet, inte att fatta beslut. Mötena leds av biträdande rektor, som också ansvarar för att kalla till träffarna som sker två gånger per termin.

Barnhälsoarbete

Barnhälsoarbete är ett prioriterat område i vår verksamhet. Vi samarbetar med Barn- och elevhälsans stödteam för att skapa en tydlig struktur med grund i positivt beteendestöd (PBS).

PBS är ett förebyggande förhållningssätt som syftar till att forma en förutsägbar och trygg lärmiljö för barnen. På varje förskola hålls regelbundna barnhälsomöten där vi diskuterar anpassningar, avdelningsstruktur, förväntade beteenden och stöttning utifrån en gemensam mall. Genom detta arbete stärker vi barnens välmående och skapar goda förutsättningar för utveckling och lärande.

Samverkan förskola-förskoleklass

För att ge barnen en trygg och smidig övergång från förskola till förskoleklass arbetar vi aktivt med samverkan mellan skolformerna. Vi tar hänsyn till varje barns individuella behov och förväntningar inför övergången.

Inom Myrsjö rektorsområde har vi utvecklat en tydlig struktur för övergången. Rektor, biträdande rektorer, utvecklingsledare och pedagoger samarbetar kring strategier för progression, särskilt stöd, delaktighet och informationsutbyte.

Detta arbete har resulterat i ett förväntansdokument och ett årshjul som används under läsåret 2025/2026. Genom samverkan skapar vi kontinuitet och trygghet för barnen i deras fortsatta lärande.

Hemsida9.jpeg

Sidan uppdaterades: